The Last Day on Earh (2011)
Celestial Harmonies (2012)

Released 2014-07-25
Reviewed 2014-09-02

lunocode.com

7hard

Lunocode börjar med en fråga: finns det intelligent liv på Jorden? för min del varierar svaret beroende på hur man definierar frågan. Majoriteten av liv på Jorden är inte intelligent så om du ser på hur en intelligent utomjording skulle definiera livet på Jorden efter att ha mött en slumpmässigt utvald människa så blir nog svaret nej men om du bara ska definiera om det överhuvudtaget finns intelligent liv på Jorden blir svaret förstås ja. Det finns väldigt intelligenta människor men om vi tittar på livet som helhet kan det inte definieras som att mänskligt liv är intelligent - inte nu åtminstone men kanske är framtiden ljusare. Mycket tyder på det.

Lunocode är ett italienskt band med massor av kreativitet. Deras nya idé var att skapa en show som var till hälften monolog och till hälften musik, de spelade in denna och vips var skiva två av detta album som är döpt efter denna fråga fött. Låtarna spelade de sedan in i studio med nya arrangemang, ibland helt omarbetade och så fick vi en studiodel och en livedel av detta nya, väldigt ambitiösa Lunocode-album. Det tycks som att existentiella frågor, kosmos, Jorden, vår plats i universum och allt det där, det var sådant som vi även fick på bandets tidigare album Celestial Harmonies. Då var jag inte helt övertygad om bandets storhet, de bjuder på god potential men snubblar på målsnöret. Nu är det dock nya tider, två år senare.

Musikaliskt är det svävande, progressivt, metalliskt, djupt, intressant, spännande, fantasifullt och dramatiskt. Troligen väldigt konceptuellt också även om jag inte brytt mig om att sätta mig alltför mycket in i den saken. Det är ett långt dubbelalbum, livedelen klockar in på över timmen medan själva albumet från studion är strax över 40 minuter. Mycket variation. Hälften av andra skivan är talad monolog på italienska, ett intressant språk men kanske inte så begripligt för de flesta. Jag vet inte vad det är med Lunocode och talade partier men jag personligen tycker att musiken borde kunna bära sig själv. Visst, som show fungerar det säker riktigt bra men varför inte släppa det som DVD, eller inte alls? Kanske lägga på Youtube istället för att slänga med det på skivan? Å andra sidan om albumet kostar som ett album på en skiva kan man acceptera det annars så känns det som att man får betala mer utan att egentligen få mer.

De har bra ambition, bra idéer och ska självklart ha en eloge för att de går sin egen väg. Synd bara att deras egen väg och min inte riktigt överlappar, jag tycker att detta har potential men jag tycker inte riktigt att de når dit. Flera av låtarna är bra men många gånger har sångerskan väl mycket av italiensk accent (hon har passande röst dock), så mycket att det faktiskt stör helheten. Kanske lektioner i engelska kan vara på sin plats. Överlag dock tycker jag att det är ett spännande och kreativt album, speciellt första skivan kan vara värd att titta på då den inte innehåller allt talat trams och bara skön musik. Liveinspelningarna är dock riktigt kvalitativa och det hörs att bandet är riktigt kunnigt.

Kunniga, kreativa och intressanta - det borde ha varit bättre. Det är mitt bestående intryck.

Label: 7Hard
Tre liknande band: Anima/Angra/Ayreon