V (2011)

Alexander von Wieding - Artwork

Released 2014-08-15
Reviewed 2014-08-09

k2burn.net
deepdrive records

Det finns mycket att säga om Karma to Burn och deras senaste album, ett album som fullbordar halvdussinet album för jänkarna från Hicksville. Snacka om att komma från världens bakgård. Arch Stanton heter deras senaste album, kan det handla om ett äventyr i öknen i jakten på en dyster kulle och några säckar guld? Allt till ackompanjemang av en italienare, iscensatt av en italienare? Den associationen fick jag direkt när jag såg titeln på detta nya album av de instrumentala stonerrockarna Karma to Burn, ett band jag aldrig hört tidigare. Åtminstone inte vad jag kan minnas.

Musikaliskt är det grundat i stonerrocken, tungt, ganska rakt, instrumentalt. Albumets åtta spår bjuder på en övervägande låtstruktur som inte är speciellt långt från den som band användandes sång uppvisar. Man kan uppleva det som att sången saknas. Det fungerar dock väl utan sången, välgjort och välproducerat får man nog tillstå att det är. Hyfsat varierat. Åtta spår som jag redan nämnt och angenäma speltiden 38 minuter vilket känns vettigt värre. Något som dock inte är lika vettigt är låttitlarna som vare sig känns logiska eller kommer i nummerordning, eller alfabetisk ordning. Å andra sida, hur namnger man en instrumental låt. I avslutande Fifty Nine får dessutom den som inte kan koppla namnet till något en bra ledtråd.

Om någon sagt att detta album legat någonstans på en ledsen kulle hade jag nog inte bemödat mig en lång jakt genom ett inbördeskrig tillsamman med en ful person och senare också mötandes en mustaschprydd ond person. Därmed inte sagt att du borde avfärda detta album, det är helt okej även om äventyret titeln kan tänkas indikera uteblir. Jag saknar den vokala delen, sång hade lyft detta album till betydligt högre höjder. Nu blir det godkänt men inte mer än så.

Arch Stanton lär nog inte bli mer känd för detta album än för sin part i filmhistorien. Det är ett schysst album men inget som imponerar överdrivet mycket. Det är nog bristen på dialogen som är detta äventyrs största problem i jämförelse med det filmäventyr Arch Stanton förekommer i. Sad Hill nästa!

Label: FABA & Deepdive Records/Hart
Tre liknande band: Kyuss/Gigatron2000/Sixty Watt Shaman