Fuseless (2007)
Enuma Elish (2012)

Released 2014-02-08
Reviewed 2014-03-18

jenxnoise.com

m-tronic

Franska Jenx är tillbaka, egentligen återväcker de vad som gjorde på senaste albumet Enuma Elish en del som remixade låtar och andra som nya kompositioner inspirerade av förra albumet. Allt detta skapat av Lyynks idéer, mannen bakom keyboards och sådant i bandet. Diskofierad metal, hur kul kan inte det vara? Senast Jenx var på tapeten här på Hallowed var vi väl inte alltför imponerade, eller delvis var vi det då albumet var mycket välgjort utan att glänsa. Men vad händer när sådan musik blir diskofierad?

Diskometal, så enkelt är det. Groove metal för dansgolvet kanske, bra drag, underhållande ljudbild. En intressant infallsvinkel, en imponerande produktion och ett väldigt varierat album med stort djup. Inte direkt likt sådant man brukar höra och säkerligen inte till allas uppskattning då vissa tycks hata sådant som inte är typiskt metalliskt vilket detta inte är. Bara sex spår som bjuder stor variation och knappa 40 minuter musik. Här finns det mesta för den som är öppen för intressanta nytolkningar av tungmetall, frågan är bara om det passar för just dig.

Mig passar det väl för, det är ett riktigt underhållande album, riktigt bra gjort och det visar att det är bara vår fantasi som sätter gränser för vad som kan åstadkommas. Det är inga problem att skapa riktigt bra tungmetall som också kan fungera som dansmusik för ungdomen. Riktigt grymt, men vad som främst imponerar är förstås de bra låtarna och albumets riktigt vassa ljudbild. Kanske inte för alla men definitivt ett album jag kan rekommendera att ni tar en närmare titt på.

Alla sex låtar är bra, jag har ingen direkt favorit utan kan säga att albumet håller en konstant hög kvalité från start till mål. Jenx imponerar helt enkelt, definitivt ett album jag kan behålla i iPoden en stund till. Hoppas att det fortsätter på denna väg nästa gång det beger sig med ett Jenxalbum.

Label: M-TRONIC label
Tre liknande band: Frontline Assembly/Die Krupps/Hyno5e