Leo Isnard - Drums
Michel Fourcade - Drums
Eugene Berger, Feodor Dosumov, Xavier Martinez, Olivier Sousbie - solos

Released 2014-11-19
Reviewed 2014-11-12

hansvaneven.net

Belgaren Hans Van Even bjuder på massor av musik, 77 minuter av instrumentalmusik för att vara exakt. Stardust Requiem kallar han sin solodebut som innehåller sjutton spår. En man som annars är välkänd i hemlandet och som dessutom samlat en hel räcka namnkunniga musiker till sitt första album där han tillåts husera friskt och visa upp sina musikaliska förmågor.

Väldigt varierad musik, lite svår att beskriva men det är instrumental rock med mycket inslag av jazz, fusion och allt vad det heter. Han utnyttjar det talande i det instrumentala och bygger musik där man aldrig saknar inslaget av sången. Riktigt bra producerat, snygg drömsk ljudbild, bra dramatik och stort djup. Samtidigt blir det, hur mycket variation de än har att erbjuda, lite väl långt och man känner att man tröttnar mer och mer ju längre in i albumet man kommer.

Ett bra album är det, bra drama och djup. Kanske inga direkta svagheter men men som sagt är speltiden lite väl lång, det kanske blir så när man skapar och ger ut sin egen musik att man vill ha så mycket valuta som möjligt för pengarna men samtidigt kan du bara skapa en viss mängd intresse från en lyssnare och det spelar ingen roll hur du försöker så är det svårt att få ett instrumentalt album att behålla intresset från start till mål om det närmar sig åttio minuters speltid. 35-45 minuter är lagom för ett instrumentalt album, det här är omkring dubbelt så långt som det idealiska. Det är imponerande välgjort men samtidigt måste man säga att ”less is more” och det gäller inte detta album.

Jag hittar inget favoritspår på detta album, alla spår håller god kvalité men inget sticker ut även om jag tröttnar efter en timme eller så men det är inte på grund av att de avslutande spåren utan för att Van Even får slut på möjligheter att variera sin musik och göra den intressant för sträcklyssnaren. Så, Hans Van Even och hans Stardust Requiem är ett ganska bra album men inget våldsamt spännande, kanske är det för mycket av det goda för att det skall fungera som helhet.

Tre liknande band: Tony MacAlpine/Jeff Beck/Brett Garsed