Refeared (2012)
Furor Incarnatus (2013)

Produced by Ola Englund and Jocke Skog

Released 2013-11-25
Reviewed 2014-01-18

feared.se

Det är onekligen vinter för tillfället, kvicksilvret kryper under -20°C och det är mörkt under majoriteten av dygnets 24 timmar. Perfekt för skräck, perfekt för iskall mörk extrem metall som svenska Feared tycks ha att erbjuda (det senare alltså). Det är ett flitigt band med fem album sedan debutalbumet som släpptes 2010, mer än ett album i snitt per år med andra ord men vi får väl se om de fortsätter i samma tempo då bandets medlemmar har uppdrag i andra band vid sidan av detta som är mest ett sidoprojekt tycks det.Ola Englund som till vardags kan återses som gitarrist i The Haunted är huvudmannen i detta projekt och med sig har han folk från Clawfinger, Battlecross och så vidare. Och på något sätt tycker jag att du får precis den musik du kan förvänta dig med tanke på bandnamn som kan kastas ut i samma mening som medlemmarna i detta band.

Det är lite av kall, nästan vintrig musik, ganska lämpligt för hur det se ut utanför husknuten för tillfället. Sången är sträv, tråkig skulle jag vilja säga att den är. Vi bjuds inte på några direkta aha-upplevelser i låtmaterialet utan det är modern extremmetall oftast ganska tung och tuggande, lite inslag av vad som kallas ”groove metal” men även även lite klassisk döds- och modern melodiös dödsmetall. Allt hyfsat välbalanserat och hyfsat bra producerat. Inte så lång speltid men inte heller egentligen speciellt varierat, en habil produkt som känns väldigt riktad till en målgrupp, den som gillar medlemmarnas övriga band.

Jag gillar ett par av dessa och några de jämförs med men på något sätt värms inte mitt sinne för detta band och detta album. Det känns segt, känns lite fruset, lite frostigt, inte alls någon känsla av energi eller fantasi (å andra sidan kanske det beror på att jag saknar fantasi). Inte dåligt, jag tror säkert att du som gillar det lite frostigare extrema inom metalgenren säkert kan finna detta tilltalande men förvänta dig inte att få något som du inte hört förr.

Det här har gjorts förr och i ett flertal fall har det dessutom gjorts bättre och det är just den saken som är problemet, det känns aldrig intressant. Visst, för dig som gillar genren och sådant kan jag säkert tänka mig att det går an men även för de flesta av er ställer jag mig tveksam till att det kommer att bli ett album ni ofta återvänder till. Inget ont om Feared men jag skulle vilja efterlysa en ganska stor dos av fantasi för det verkar vara något av en bristvara för denna kvartett.

Vinter är ingen årstid jag uppskattar och Feareds version av samma årstid fyller mig inte direkt med varmare känslor. Det är kanske inte material för eldstaden men inte heller för min skivspelare.

Label: Self released
Tre liknande band: The Haunted/Chimaira/Meshuggah