Recorded at Leon Music Studios by Rikard Löfgren and Gustav Ydenius
Mixed and mastered by Rikard Löfgren
Album design created by Christoffer Gisselfeldt at Gisselfeldt Reklam & It

Released 2013-12-11
Reviewed 2014-01-04

e-w-o.net

Vidöppna ögon i resultatet av en apokalyps, det är vad som kan tänkas erbjudas på karlstadsbandet Eyes Wide Opens första album. Det sägs följa samma tema som bandets EP från 2012, denna släpptes i december förra året och får inleda vårt recensionsår 2014. Värmland är väl annars mest känt för dansband och det beteende som brukar följa med det. Det finns dock en våg av metal som börjar vakna där men oftast känns det lite som att den revolutionen är tio-femton år sen rent stilistiskt. Eyes Wide Open erbjuder ett spännande omslag och ett koncept som känns väldigt tilltalande, frågan är förstås bara om de levererar enligt sitt löfte.

Musikaliskt är det inget direkt nyskapande, göteborgsstiliserad melodiös dödsmetall, kanske med lite emoinslag. Det är kanske inte så storslaget eller episkt som man kunde hoppas utifrån skivomslaget eller bandets pressnack, men det är välspelat och väldigt fint producerat så det är inget man bara bör avfärda. Men visst, man kan ju reservera sig en aning med tanke på hur välpopulerad denna genre faktiskt är och i ärlighetens namn tror jag att detta band får ganska svårt att verkligen stå ut.

Två mindre problem har jag med detta album, förutom den ganska ordinära stilen, det är att det inte är så varierat som jag skulle velat ha haft det och att det känns lite långt vilket troligen är relaterat till bristen på någon större variation. Förutom det har jag inte mycket att anmärka på när det gäller Aftermath och många av spåren är sköna att lyssna på dessutom. Det är ett album jag gillar att lyssna på men knappast ett jag håller som ett av de bästa från förra året.

Inledande spåret tillsammans med det tredje spåret FOXDIE är de två som jag tycker utmärker sig mest men det är ett kul album. Det är ett album som man troligen gillar ifall men bekänner sig som fanatiker av melodiös dödsmetall. Så mycket mer än så har jag inte att säga om detta album, det är bra och kul att lyssna på men samtidigt är det ganska ordinärt och det finns många album i genren som glänser betydligt mycket mer.

Kanske ska vi beskriva det som en bra debut och att det troligen finns mycket mer att hämta hos detta band på framtida album och det är något vi får med tanke på att detta ska för fösta delen av tre.

Label: Headbang Entertainment/Triada
Tre liknande band: In Flames/Dark Tranquility/At the Gates