Blink Of An Eye (2002)
Tug Of War (2003)

Released 2014-09-29
Reviewed 2014-12-04

enchantband.com
insideout

Förtrolla bjuder oss på den stora klyftan, klyftan i tid mellan bandets senaste studioalbum Tug of War och detta nya album kanske? Faktum är att omkring ett decennium passerat sedan vi senast hörde något från Enchant, senaste studioalbumet kom 2003. Detta är jänkarnas åttonde album som har ett ganska flott skivomslag och inte alltför tråkiga låttitlar. Frågan som dock uppstår när man stöter på band som förhållit sig tysta under lång tid är om det är värt väntan eller om de skulle ha kvarblivit under allmänhetens radar. Det är förstås en av frågorna för mig när jag stöter på detta nya Enchantalbum.

En annan fråga är vad jag ska skriva som liknande band, då de flörtar väldigt mycket med sjuttiotalets progressiva rock men även med den Europeiska progressiva musiken. Det bygger mycket på melodier och på långa låtar. Variation är förstås viktigt i musik som denna och det är precis vad Enchant har att erbjuda över de åtta spår som albumet har att erbjuda. Om du känner att du har spenderbyxorna på finns det varianter med ett bonusspår och med en bonusskiva som är lite av en best of från bandets karriär. Vi fick dock bara de åtta spåren som ingår i den normala utgåvan av albumet, även då får vi en speltid på nästan timmen, spårens snittspeltid är över sju minuter. Det är långa spår.

The Great Divide är ett väldigt bra producerat album, snygg ljudbild där melodierna och sångarens riktigt bra röst kommer väl till sin rätt. Det är definitivt ett kompetent producerat album som bör ha alla ingredienser en fanatiker av genren önskar sig. Så att Enchant besitter en stor kompetens och potential behöver vi inte tveka om men använder de då denna potential till att göra stordåd eller misslyckas de kapitalt?

De misslyckas inte kapitalt, deras nya album är definitivt underhållande. Kanske inte stilistiskt så våldsamt spännande, de bjuder på musik vi hört inom genren förr men ingenting inom den progressiva metallen/rocken låter direkt likt något annat och även Enchant har sin stil. De bjuder som sagt kanske inte på några större aha-upplevelser men visst är det riktigt bra och riktigt intressant. Enbart bra låtar och speltiden känns precis lagom för att man ska få ut det mesta av de åtta spår albumet har att erbjuda. Jag tycker nog att Enchant träffat målet väldigt bra trots att de kanske är lite väl fega. Det hade kunnat bli riktigt dramatiskt och spännande om de vågat tänka lite utanför boxen, om de vågat använda sin kunskap till att skapa något nytt och inte upprepa vad de och andra redan gjort tidigare. Men visst, det är tillräckligt bra för att man ska ha överseende med det när man lyssnar igenom albumet.

Jag tror att inledande Circles och titelspåret är albumets höjdare men här finns mycket att glädjas åt för den som gillar progressiv rockmusik. För fans av Enchant och progressiv rockmusik av lite mer klassiskt snitt bör detta vara en så kallad no-brainer då detta är riktigt bra och bör trycka på precis rätt knappar för dessa. Att skaffa detta album bör inte vara en oöverstiglig klyfta, det är ett ganska förtrollande album.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Spock's Beard/King's X/Marillion