mastered by Robin Schmidt at 24-96 Studios

Released 2014-09-15
Reviewed 2014-09-
23

dioramic.de
pelagic records

Tredje albumet för Dioramic. Ett album som påbörjades redan 2011 men lite annat kom emellan för trummisen som sedermera utbyttes och i slutet av 2013 var inspelningen till sist klar och nu i mitten av september året efter får vi så se resultatet. Ett album med snyggt omslag. Men som vi alla vet så måste kvartetten bjuda på ett intressant innehåll innanför det snygga omslaget för att riktigt intressera och om de gör det skall vi ta reda på nu.

Skön känsla, stort musikaliskt djup och en intressant atmosfär. De bjuder på musik målad med en bred musikalisk pallet för att skapa ett färgstarkt landskap. Snygga keys i bakgrunden, sång som vrålar, sång som skönsjunger och allt däremellan. Det bjuds på drama, djup, spänning, mörker, hopp och en massa andra småsaker. Snygg produktion med en snygg ljudbild som vittnar om ett band med stora visioner. De nio spåren bjuder dessutom på stor variation och har ett djup som gör att man gärna återkommer, om och om igen. Man kan gott spela om de 43 minuterna ett par varv så att man verkligen kommer in i albumet, jag skulle faktiskt rekommendera att ge albumet ett par spinn i skivspelaren för att verkligen lära känna albumet.

Jag har låtit detta album snurra ett antal gånger i skivspelaren och därmed tycker jag att jag lärt känna det hyfsat väl. Det inleds med en låt vars bakgrundskeys påminner mig om intromelodin från Final Fantasy VII, inte direkt den melodin men känslan får mig att tänka på det tevespelet. Och sedan fortsätter med låtar som känns sköna till en början som sedan får nytt liv efter att man spelar sig igenom albumet ett par gånger, riktigt välgjort. Det är ett album som ger en bra känsla, ett som man kan spela om och om och om och om igen, utan att tröttna.

Bäst är inledande Xibalba men också The Storm och Melancholia gör ett starkare intryck på mig. Faktum är att albumet som helhet ger ett starkt intryck och är ett av de bättre jag hört på ett tag. Dioramic är ett band väl värt att titta närmare och speciellt då deras senaste album Supra. Om ni gillar tänkvärd musik och band som går sin egen väg kan jag starkt rekommendera detta album, det är ett riktigt vasst album.

Label: Pelagic Records
Tre liknande band: Muse/Deftones/Oceansize