Mixed & Mastered by Dimitri Lichtenberg
Photography by Reflectiondesign

Released 2014-10-10
Reviewed 2014-10-07

cunningmantrap.com
sonic revolution

En slug fälla för att fånga en person, en person som kan ta över mikrofonen från en Phry ”with a PH” så att han liksom sina kollegor kan koncentrera sig på det de gör bäst, nämligen sköta sina instrument. Då hoppas de få lite mindre tråkiga dagar, detta album eller denna EP om du så vill är inspelad live i studion under en helg och bandet har stått för i stort sett allt på egen hand, detta för att undvika influenser utifrån. Resultatet blev sex spår där det första är ett intro och de fyra med sång är spår som den gode Fry ska klara av, denna lilla produkt så att de hoppas kunna snärja en kompetent sångare.

Har det lyckats? Vet inte, Phry sjunger bra på låtarna tycker jag och ser inte något direkt problem med sången och inte heller resten av produkten. Snygg ljudbild och riktigt väl utfört, denna första produkt bjuder definitivt på mycket och väcker också hopp om en intressant framtid för trion eller kanske kvartetten från Tyskland. Det märks att influenserna kommer från stonerrock och klassisk hårdrock, kanske med vissa progressiva inslag, influenser nämns som Led Zeppelin, Guns’n’Roses och Alice in Chains och det är väl inte helt off även om jag har svårt att se var de mittnämnda passar in i ljudbilden. Det är också ganska varierat och de sex spåren som klockar in på något över 20 minuter går snabbt att ta sig igenom.

Riktigt bra, snyggt gjort och starkt producerat som sagt. Jag gillar denna skapelse riktigt mycket. Det är lätt att ta till sig och håller ändå för repeterade lyssningar och det finns inga direkta svagheter i detta album. Varmt rekommenderat nästan oavsett vilken musikalisk preferens du har, det håller riktigt hög klass helt enkelt. Alla låtarna är väldigt bra och även om det är en kort skapelse så håller den för mången lyssning och jag har inte tröttnat än trots att jag hört den en massa gånger nu på slutet.

Bäst är nog Eyes to the Sky och Options som båda håller riktigt hög klass. Avslutande instrumentalspåret är inte den bästa avslutning men det är inte ett dåligt spår, bara placerat på fel plats i låtlistan. Kul album, väl värt att spendera den korta tid det tar att spela igenom det, varmt rekommenderat till alla. Jag tror nog att även du kommer att fastna i deras fälla och inse att tråkiga dagar kan underlättas med bra musik.

Label: Sonic Revolution
Tre liknande band: Led Zeppelin/Alice In Chains/Humble Pie