Engineered by Jakob Gundel, Steffen Sørensen and Ronny Jønsson
Mixed by Jakob Gundel & Steffen Sørensen
Mastered by Jacob Hansen

Released 2014-07-28
Reviewed 2014-09-29

target

Stugan med de svarta böckerna släpper sitt debutalbum, något som tycks komma från den frusna tundran. Dramatiskt skivomslag även om de hade kunnat tona ned sitt bandnamn något. Annars känns inte Tundra riktigt som något dessa herrar kommer i någon direkt kontakt med då de härstammar från Danmark. De har en EP i bagaget sedan tidigare och detta album släpptes i Danmark innan det kom i Europe och på hemmaplan har de dragit ned applåder från recensenterna. En hyllad debut med andra ord, det var nu ett tag sedan den kom i Europa också och de positiva omdömen har kommit även från internationella recensenter, men omdömet alla väntar på är förstås det från Hallowed, en av få pålitliga källor för den som vill ha musikkritik på internet.

Stoner rock/metal med lite progressiva undertoner, ofta ganska bra tempo och bra driv i musiken. Sångaren håller högsta klass och kan vara en av genrens absolut bästa, han bär låtarna med styrka och pondus. Produktionen är också riktigt vass, lagom smutsig och opolerad för att föra fram musiken på bästa sätt. När jag lyssnade på detta album hade jag svårt att tänka mig att det var ett debutalbum, det lät så väl genomtänkt och så bra som bara ett album från ett band med ett par tidigare album i bagaget kan låta. De håller sig dessutom inom femtio minuters speltid och bjuder på god variation sett över de nio spår vi får.

Årets debutalbum? Det är svårt att säga men den bör definitivt finnas med i avvägningen med tanke på att jag har svårt att komma att tänka på ett album släppt i år som kan rivalisera detta. Jag kan dock ha glömt något med tanke på att jag har ett par album i mitt recensionsbagage hittills. Dock vill jag tillstå att detta är ett album man definitivt bör ta sig en närmare titt på då det är riktigt bra och inte har några svagheter som jag kan hitta, de tycks att täckt av varje tänkbar inriktning på ett album av detta slag. Dessutom känns de hyfsat fräscha och inte som att de bara kopierar andra rakt av. Hatten av för Black Book Lodge, varmt rekommenderat album.

Det är bra hela vägen men jag tror att det andra spåret, singelspåret Black Sheep / Prodigal Sons är lite mer intressant än de andra men sedan är inledande Battering Ram riktigt kul och titelspåret är en skön lugn, stämningsfull sak. Definitivt ett album där det finns mycket att ta till sig, ett som håller för repeterade genomspelningar utan att bli tråkig. Black Book Lodge slår till med en riktigt imponerande debut, frågan är väl bara om de får den försäljningsframgång de förtjänar. Det torde dock inte vara något problem om du köper albumet, jag kan lova att du inte blir besviken.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Kyuss/Queens Of The Stone Age/Mastodon