Released 2013-01-21
Reviewed 2013-05-17

voivod.com
irongang.com
voivod.net
century media

Antingen är jag fullständigt musikaliskt obegåvad och förstår ingenting om musik, eller så kan inte hårdrocksrecensenter sätta betyg för fem öre. Det finns ju vissa belägg för båda dessa påståenden - jag erkänner att jag inte är någon musikexpert, allt jag kan har jag lärt mig på egen hand genom intensivt lyssnande på musik ända sedan tre års ålder då jag lärde mig använda en stereo och vinylspelare på egen hand. Och när det kommer till världens hårdrockrecensenter så är det bara att titta på alla överbetyg som förekommer hos i stort sett varenda hårdrocksmedia världen över. Och det är dessa överbetyg jag tror Voivods 'Target Earth' har fallit offer för också, för många var de betyg jag sett på skivan som låg närmare full pott än lägsta möjliga och för mig ligger den definitivt närmare det senare än full pott.

Voivod har en lång och anrik historia bakom sig med hela femton fullängdsalbum och en karriär som påbörjades redan 1982 - flera år innan undertecknad ens var född. Debutalbumet kom 1984 och detta blir alltså bandets sextonde fullängdare. Stilen är någon form av thrash metal-black metal kombination sammansatt på ett någorlunda progressivt sätt. 'Target Earth' markerar på många sätt en nystart för Voivod som med detta gör sitt första album på 2000-talet utan Jason Newsted och även sitt första album helt utan bidrag från Denis D'Amour (VIF) som dog 2005 men fortfarande hade material med på bandets två senaste utgåvor.

Jag tänker inte försöka lura någon att jag är en Voivod-expert men även jag hör ganska omedelbart att det förekommer en del skillnader i 'Target Earth' kontra bandets senaste skivor. Detta är naturligtvis bara till det positiva, med tanke på att försöka härma en gammal stil när man bytt ut nyckelpunkter - som två medlemmar - brukar aldrig bli annat än ett totalfiasko. Jag kan inte heller direkt påstå mig vara överdrivet entusiastisk till Voivods tidigare skivor, enstaka utgåvor har varit hyfsat bra men överlag har det inte varit något som lockat mig. På 'Target Earth' låter det mesta hårt och argt men samtidigt med en tydlig dos av progressiva tongångar. Voivod har ilsknat till en aning o fått tillbaka sin originalbasist, som spelar en betydligt mer dödsmetallisk bas än vad Newsted någonsin gjorde. Tyvärr tycker inte jag att detta är till det bättre.

'Target Earth' är ett väldigt kaotiskt och ostrukturerat album som bryter mot konventionens många regler nästan oavbrutet. Albumet känns ganska påhittigt, men med mestadels ganska dumma idéer och egentligen tycker jag inte att någon av låtarna på den här skivan är riktigt bra. Det finns inga riktigt kassa låtar heller visserligen, men bristen på riktigt intressant material känns i min bok ändå mer negativt än vad det positiva av bristen på riktigt dåliga låtar kan kompensera med. Nog ska väl säkert bandets trogna fans som gillar det det här bandet brukar ta sig för även falla för detta - det är måhända en aning annorlunda mot de senaste albumen men inte så att man inte känner igen sig och föredrar man bandets lite mer kaotiska stil är det troligtvis ett album som kommer kännas lika rätt som ett facit.

Jag är nog inte riktigt rätt målgrupp, men tekniskt känns det välgjort med en bra produktion och välspelat i det som bandet valt att spela. Min personliga åsikt är att detta verkligen inte är särskilt spännande - påhittigt och välspelat, det kan jag höra, men det gör det inte automatiskt bra. Emellertid måste jag erkänna att jag inte är den enda människan på jorden och för alla er som tycker om detta är det med största sannolikhet väl värt investeringen. Av denna anledning är Voivods sextonde skiva trots allt godkänd.