Harry Hess (Vocals on 4)
Chris Troy (Vocals on 11)

All songs written, produced and mixed by Jonas Forss & Tobias Andersson

Released 2013-03-01
Reviewed 2013-05-22

shannon-rock.com

Clowner har haft en tendens att personifieras som onda lika ofta som goda och roliga, liksom cirkusar haft en tendens att vara arena för lika mycket hemskt som underhållande och nöje. På Shannons skivomslag står en clown som inte kan beskrivas som annat än väldigt illavarslande framför en cirkus som definitivt ger samma dåliga vibbar som clownen. Skivtiteln förklarar varför, det är en cirkus fylld med förlorade själar.

Shannon bildades i slutet på 90-talet och detta är bandets tredje skiva. Debuten släpptes 2003 och inför förra skivan, som släpptes 2008, byttes två medlemmar ut. Nu har det gått ytterligare några år och till denna tredje är det återigen två medlemmar som lämnat bandet och bytts ut till nya talanger.

Bandet spelar någon form av heavy metal och känns inte helt främmande från 80-talets ljudbild med en hes sångare och mycket körer till relativt enkel och rak musik. Undantag finns dock lite här och var på skivan, som den udda power balladen instoppad mitt i allt, den mer power metal-orienterade inledningen Ride To Live och Bronski Beat-covern på slutet. Dessa undantag skulle jag dock inte hävda är tillräckligt för att kalla 'Circus Of Lost Souls' särskilt varierad utan det rör sig mer om en ganska traditionell heavy metal-skiva.

Gästlistan på skivan är ganska intressant men bandets egna prestation tycker jag lämnar lite mer att önska ifrån. Det är fartfylld partyrock/-hårdrock enligt det gamla goda receptet men det känns inte som att någon i bandet direkt utmärker sig eller som att den sammanlagda produkten lyser av prestanda och jag tror det största problemet ligger i bandets anonymitet snarare än kunnande. Bitvis glimtar skivan ändå till ganska rejält, som i balladen Can't Stop The Rain och I Don't Need You Anymore men skivan som helhet tenderar ändå att bli ganska snabbt bortglömd så fort jag inte har den i öronen. Anledningen? Förmodligen att det inte finns någonting som sticker ut - allt har hörts förut och i stort sett på just detta sätt också. Det hindrar dock inte skivan från att ha saker som är bra… problemet är bara att komma ihåg att de finns där.

Sammanlagt skulle jag säga att detta absolut inte är en dålig skiva, men den känns inte heller som en överdrivet bra sådan. Godkänt med mer att önska men samtidigt få tydliga felsteg.

Label: Mad Assocation/Connecting Music
Tre liknande band: Gotthard/Pretty Maids/Pink Cream 69