Vladimiro Sala – Lead Guitar and Backing Vocals
Luca Solina – Drums and Percussions

Released 2012
Reviewed 2013-08-11

schysma.com
optiasso

Italienska Schysma skapades av Martina Bellini och Giorgio Di Paola först under ett annat namn innan de fullgjordes som bandet Schysma. Detta är så vitt jag vet deras debutalster och det är en femspårs EP som spelar en knapp halvtimme. Ett album som sägs tillhöra den progressiva genren med stor fokus på det komplexa och det elektroniska. Det är också så det låter när man lyssnar på Schysma, deras musik är ganska komplex, påminner en del om genrens ledande band Dream Theater.

Sångaren i bandet är kompetent och bär låtarna på ett bra sätt, strukturerna är ganska standard för genren, precis som instrumenteringen. Det är bra producerat och ljudbilden imponerar, de fem spåren är bra varierade och jag tycker inte direkt att de trampar över gränserna som många progressiva band gör. Det är ganska medryckande i refränger och liknande i låtarna, det är melodiöst och intressant. En mycket välgjord EP får man väl ändå säga.

Jag gillar denna EP, kanske att man skulle vilja ha lite mer av det goda men denna EP är definitivt en underhållande sådan att lyssna till. De har ett bra musikaliskt djup dessutom och det tåls att lyssna till fler än en gång, det tåls att lyssnas till många gånger precis som jag gjort. Inga direkt svagheter kan jag se i denna EP men kanske att den är en aning anonym i det stora hela då inget spår förutom det inledande verkligen sticker ut. Det är en riktigt väl genomfört album men det saknar den där hitlåten som får dig att verkligen vilja spela EPn varje dag. Dock skall till den föregående meningen tilläggas att de spår som finns är riktigt bra så när man väl spelar EPn så är det en positiv upplevelse.

För alla er som gillar progressiv metal, eller Dream Theater, så är nog detta en EP som kan tilltala. Det är komplext, intressant, har många spännande infallsvinklar. Samtidigt tycker jag att det finns mycket kvar att förbättra så det är också något som lovar gott inför framtida skivsläpp. Inte bara en bra debut, det är en väldigt bra EP.

Label: Optiasso Records
Tre liknande band: Dream Theater/Vanden Plas/Castillion