Photo Tia Henkka, J. Perasto
CD Layout by 82 Production, Finland

Released 2013-02-01
Reviewed 2013-08-08

scarecrow.rocks.it
82 records

Fläskätare III, det är finska Scarecrows tredje album. Det har ett omslag som ser dramatiskt och mörkt ut. Dessa fågelskrämmor tycks gilla ätande, deras EP från förra året heter Braineaters och nu kommer alltså Flesheaters. På detta album från finnarna får vi stifta bekantskap med odöda nazibastarder och sådant. Lite satanisk pornografi finns också inslängd som avslutning.

Punkrock, skräckpunk beskrivs de som lite här och där. Det känns som en god beskrivning, lite mörkare och lite rejälare punkrock. Aggressiv sång, snabba riff och ett överlag kaotiskt album är vad vi presenteras i och med detta album. Inte så värst mycket variation men tack vare det kaotiskt presenterade låtmaterialet känns det som att där finns en del variation men det är inte så mycket. Å andra sidan är inte detta ett speciellt långt album så det kompenseras av det faktumet. Sångaren är rätt kass men fungerar bra för stilen, produktionen är också ganska dålig men den fungerar också med albumets stilistik. Det känns välkomponerat och bra gjort trots att det alltså är ganska skramligt och egentligen låter väldigt billigt.

Hyfsat album, hyfsat i den bemärkelse att låtarna underhåller trots att de känns billiga, lite väl smutsiga och egentligen överlag ganska dåligt sammansatta produktionsmässigt. Givetvis är det nog tanken att det ska vara på det sättet, det kanske är vad som utgör denna skräckpunk. Det låter kanske inte bra men det är bra låtar, så kanske vi kan beskriva musiken på det bästa möjliga sättet. Det är ganska dramatiskt och vi får mycket låtar, alla korta och rakt på sak där de bästa redan hörts på Braineaters. Då talar jag om Undead Nazi Bastard, Night of the Butterfly Knives och Inledande Killing Machine som de vassaste spåren på detta album. Ett album jag trots allt måste hålla som godkänt även om jag samtidigt tror att det nog inte tilltalar alla.

Schysst album, bra låtar, billig ljudbild och skrämmande dålig sångare. Denna skrämkråka borde definitivt inte skrämma bort alla musikälskare och i detta fall borde det vara en bra sak. Gillar du skräckrock/-punk då bör du kanske ta en titt på detta album, det är underhållande i sin simplicitet.

Label: 82 Records
Tre liknande band: Misfits/Deadweight/Frogskin