Ronny Wendell - Guitars (rhythm)
Danny Burns - Vocals

Released 2012-10
Reviewed 2013-05-23

rottingempire.de
rebirth the metal productions

Rottingimperium? Det låter ju inte som det mest skrämmande av bandnamn, Sui Generis som betyder extremt generiskt kallas deras debutalbum. De skryter om att de hållit på sedan 2000 på sin hemsida, under den tiden kan de dock inte sägas ha åstadkommit så värst mycket. En EP och nu detta album, är det kanske så att de jobbat så länge och noggrant att det är därför det tagit sådant tid? Omslaget var dock inte noggrant utformat utan känns gjort av någon snubbe när han satt på toaletten för det är faktiskt inte alls snyggt. En treåring tror jag gjorde logon till bandet, den är inte heller speciellt snygg. Album som ser ut som detta brukar sällan ha något att erbjuda, kanske är detta undantaget som bekräftar regeln.

Sången låter som en björn på grönbete blandat med brunstvrål från en gnu på den afrikanska savannen, inte speciellt imponerande. Trummorna smattrar på i ett rasande tempo alltsomoftast, inte speciellt tunga dock utan lite grann som kakburkar. Tempot är ganska lågt, ganska traditionell gammeldagsdödsmetall. Dock med lite mer rejäl produktion så det finns lite mer kraft bakom i detta fall. Produktionen är bra för genren får man väl ändå tillstå, gitarrerna är hyfsat finurliga och bryter av från de ganska tråkiga trummorna och ljudbilden överlag känns mer positiv än låtmaterialet. 46 minuter är dessutom en speltid som inte gör något positivt för detta album.

Det är ett hyfsat album i att det inte är så dåligt att jag spyr, det går faktiskt att lyssna på. Dock tycker jag inte att det är speciellt bra, framförallt på grund av det sega tempot men också på grund av albumets ganska bristfälliga variation i låtmaterialet. Jag tycker att avslutande tolfte spåret är det vassaste, kanske för att det innehåller ett uns av klarsång som känns väldigt mycket bättre än den extremt tråkiga vrålsång bandet har att erbjuda annars. Det blir bara lite för segt och stereotypt för att jag ska orka bry mig om detta album. Bättre kan ni Rotting Empire.

Ett album som har lite att erbjuda men som också lämnar en del att önska, det är ett hyggligt album på många sätt men det saknas samtidigt mycket för att det skall vara riktigt intressant. Det finns nog lite potential här, frågan är bara om de kan göra någonting av den. Sui Generis är lite för generisk, lite för tråkig och lite för stelbent för att verkligen tilltala och därför ger jag ett lite lägre betyg. Detta album är helt enkelt inte det bästa i sitt slag.

Label: Rebirth the Metal Productions/Infektion PR
Tre liknande band: Act of Worship/Necrotic Flesh/Age of Carnage