Jussi Kaskinen - Vocals

2011 Varman tuhon merkit (cassette)
2012 Jälkiteollinen painajainen (7" EP)

Released 2013-03-29
Reviewed 2013-10-22

ektro records

Detta finska bands namn sade mig förstås inte mycket, kanske är det tur att jag inte är finsk för tänk hur dumt bandnamnet blir på finska, Ångra, vad är det för namn på ett band. Faktum är att detta album heter Ångra Svåra Tider E.P. om man läser det som det står. Det snackas om att detta band som har finska titlar på sina låtar är ett smutsigt punk-/hardcoreband och det tycker väl jag inte är en så dålig beskrivning för deras musik är punkigt simpel utan krusiduller och rakt på sak. Jag inkluderade speltiderna i infospalten till vänster för att ni ska kunna ta del av hur kort denna EP är trots nio namngivna låtar. Egentligen borde man dock kalla dem för albumfragment eftersom det är omöjligt att höra någon skillnad på dem. Tur då att det inte ens tar sju minuter att spela igenom alltihop.

Det sägs i presstexten att denna EP får dig att springa genom en betongvägg, är det i självmordslust de menar detta? För ärligt talat, detta är inte bra, inte ens med bästa vilja är det bra. Det låter skramligt, billigt, sången är bara någon form av läten, instrumenten flyter samman till den skramlande massa. Ingenstans finns en tillstymmelse till sofistikerat tänkande, kanske är det bara jag som är för sofistikerad för detta men jag betvivlar samtidigt att det finns någon större grupp människor som faktiskt kan uppskatta detta skrammel.

Det här är sådan där musik jag har svårt att se poängen med, vem vill lyssna på någon annans desperata ångestskrik ackompanjerat av punk uppspelat genom högtalarna på en macboook pro som sedan spelats in med en jättedålig mikrofon och därefter har allt spelats upp på en macbook pro för att sedan spelas in på sjutumsvinyl genom macbookens inbyggda mikrofon. Det är inte mitt recept för framgångsrik och bra musik, inte ens nära.

Nej Perikato och deras skrammelorkan kanske passar en liten grupp individer som uppskattar när det låter dåligt, jag tillhör inte den gruppen och har väldigt svårt att avgöra om det är bra sådan musik eller inte. Kort sagt kan jag väl konstatera att Perikato nog inte tilltalar någon större grupp musikälskare.

Label: Ektro Records/Full Contact Records/Infektion PR
Scarecrow/Misfits/Deadweight
Betyg: HHHHHHH (2/7)