Benjamin K. - drums

Released 2012-12-07
Reviewed 2013-06-11

pathofsamsara.com
soundcloud

7hard

Black Lotos är så vitt jag kan upptäcka Path of Samsaras debutalbum, men precis som så många andra album på 7Hard svämmar inte direkt nätet över av information om detta album och allt som finns tycks vara på tyska och vi vet ju alla att det inte går att läsa det språket. Jag förstår tyska hyggligt men inte väl nog för att orka läsa igenom en massa recensioner på det språket och glöm googles eller någon annans usla översättningstjänster för det gör ju bara saken snurrigare än den borde ha varit. Så vi får helt enkelt fokusera på vad som finns innanför Black Lotos grå skivomslag?

Alternativ rock/hårdrock tror jag är det mest lämpliga sättet att beskriva det som, kanske med vissa gotiska inslag och en del progressiva inslag. Inte ett alltför varierat album måste jag säga, knappa femtio minuters speltid som bjuder på musik som känns berättande och en aning dramatisk. Sångaren är inget speciellt, eller om det är sångarna, två stod listade på det enda stället jag hittade laguppställningen. Ljudbilden är bra tycker jag och känslan, den där gråa, lite mystiskt allvarsamma känslan är för mig albumets tydligaste kännemärke. Det är dock inte riktigt en genre som jag är direkt bevandrad i så det är inte helt enkelt för mig att beskriva det och dessa alla subtiliteter.

Det är ett bra album, ett som bjuder oss på underhållande musik och definitivt en debut som har en del höjdpunkter och kan sägas lova gott inför eventuella uppföljande album. 11, 13, 21 är små mellanspel, resten av albumet är förstås riktiga låtar däribland det alldeles förträffliga titelspåret som ensamt gör detta album väl värt att lyssna på. Resten av spåren är hyfsade men inte alls i samma nivå, vilket är lite synd eftersom titelspåret kommer redan efter spåret som kallas 11 och är det inledande introt så det är den första riktiga låten. När den första låten är den bästa blir det väldigt svårt att hålla intresset uppe hela vägen och det är lite av problemet med detta album också.

Så om du gillar så kallad alternativ rock kan detta definitivt vara ett alternativ för dig, jag tycker att det är ett ganska underhållande album även om det är mest titelspåret som faktiskt känns riktigt värt att minnas. Så med den insikten kan vi lägga detta album till handlingarna och konstatera att Black Lotos är ett trevligt debutalbum med ett grymt titelspår.

Label: 7Hard
Tre liknande band: Manic Bloom/Wake The Children/Naked Empire