Dmitriy Mukjamedov – Guitars
Simon Kristensen – Drumms

Tue Madsen - Mastering, Mixing, Producer, Recording

Released 2013-09-09
Reviewed 2013-11-06

mighty music

Danska svampmoln kan ju knappast vara det mest vanliga här i världen, danskarna bombar väl inte alltför mycket? Det är en dansk trio som kallar sig Mushroom Cloud, och detta är deras debutalbum som de kallar I Galen Minut som är en minut som tycks vara en minut i midnatt. Omslaget vittnar dock inte om alltför mycket galenskaper men givetvis kan trion vara något helt annat innanför sågklingan, men det ser inte alltför spännande ut på utsidan måste jag säga.

Insidan är en annan sak, det handlar om modern melodiös dödsmetall. Hårt och tungt men samtidigt melodiöst och ganska dramatiskt. Hyfsat varierat och riktigt bra producerat. Kanske inte det stilistiskt mest annorlunda album jag hört och man kan säga sig höra influenser från diverse olika band. Det blandas klarsång och vrålande, rejält med väldigt melodiösa partier. Det görs dynamiskt och hela tiden kraftfullt i ett album som känns ganska medryckande och framförallt känns det väldigt välgjort. För ett framtida prospekt bör de dock gräva fram lite mer individualitet för att det känns en aning som att de inte har något direkt nytt att komma med. Dock ska jag påpeka att det inte känns helt identitetslöst heller.

Ett bra album tycker jag definitivt att vi kan säga, välgjort på alla sätt och riktigt bra ljudbild dessutom. Imponerande för ett debutalbum kan man också säga, dock måste jag också tillstå att de bör uppdatera sin stil och leta upp en lite mer individuell stil än de de har att erbjuda på detta album för att det kan bli lite tjatigt i längden. Men inte ett album, ett bra album som en fanatiker av genren säkerligen kan finna väldigt intressant.

Jag har väl ingen direkt favoritlåt på albumet, låtmaterialet är en god samling låtar som underhåller från start till mål. Definitivt ett kul album att lyssna på men ett album som är svårt att skriva något längre om, det finns helt enkelt inte så mycket annat att säga än att det är ett väldigt trevligt album. Ett som jag kan rekommendera.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: In Flames/System of a Down/Machine Head