Rogier Van Der Weiden - vocals (4,7,10)

Produced by Jörg Uken

Released 2013-05-13
Reviewed 2013-07-15

mortalform.nl
my kingdom music

Dödlig form gör upp räkenskaperna med sina lyssnare i sitt tredje album, ett album som ser ganska dödmetallstandardiserat ut. De är från Nederländerna och inspireras av band som Morbid Angel, Sodom, Arch Enemy och allt vad de heter, och det hörs. De har hållit på sedan 1999 så de har en del erfarenhet vid det här laget dessa holländare men vad har de att erbjuda oss lyssnare?

Standardiserad dödsmetall med lite thrashinslag, det är vad det är. Tänk er musik som passar den beskrivningen och tänk er hur det låter, precis som detta album låter det. Inget direkt nyskapande här, vilket förstås är i enlighet med genren vars fans förstås inte accepterar för stora avvikelser från den fastslagna mallen. Dödsmetall är lite som målarblock från barndomen, du bara målar innanför linjerna och du får ett förväntat resultat precis som man kan tänka sig att Mortal Form gjort, de fick en mall som de följde och The Reckoning var resultatet. Producerat väl för genren men inte direkt avvikande från vad andra gör vilket får mig att lite undra över varför man väljer att göra musik som andra gjort förr. Med 40 minuters speltid är albumet dock kanske inte alltför långt så det kanske kan sväljas.

Det är vad det är, dödsmetall och dödsmetall är olyckligtvis inte särskilt innovativt eller nyskapande. Vi har hört det förr och det har gjorts bättre förr och framförallt har någon redan gjort vad bandet gör och eftersom Mortal Form knappast lyfter någons ögonbryn med sin musikaliska kreativitet och det gör att de som en gång nyskapade genren kan känna sig ohotade i sin ledande position. Mortal Form är för de som är inbitna och hatar förändring, de låter som genren gör i allmänhet och erbjuder inget vi inte hört förr, inget avsteg från vad som redan fastställts så dödsmetall som det brukar låta.

Dödsmetallfanatikern kan nog ta sig en titt på detta, mer vidsynta musikfans gör bättre i att lägga sin uppmärksamhet på annat för detta album känns ganska mycket som en trött kopia av en massa andra kopior av ett ganska tråkigt original.

Label: My Kingdom Music
Tre liknande band: Morbid Angel/Sodom/Slayer