Mixed by Mikko Majanen
Mastered by Petri Majuri at Seawolf Studios
Cover art by Mikko Kinnunen

Released 2013
Reviewed 2013-03-19

minutian.com

Finska proggarna i Minutian skickade oss sitt debutalbum som fått namnet Repercussions och är en gråmörk sak som har ett dramatiskt utseende, kvintetten har på albumet mäktat med sju spår och 43 minuters musik på denna. Det är progressiv metal, drömsk och tung sådan med en atmosfärisk stilistik vill de nå fram till fans av progressiv metal. Problemet är bara att de inte antingen inte skickade någon pressinfo eller så har jag tappat bort den någonstans i kaoset som råder i min bostad, därför är det väldigt svårt för mig att ge någon direkt bakgrund rörande detta band. Visst säger du, sök på nätet där finns allt. Antagligen men vet du hur mycket tid jag ändå måste lägga ner på nätet utan att försöka hitta grundläggande fakta som brukar stå i en pressinfo? alldeles för mycket.

De bjuder oss på en imponerande produktion på detta album, en ljudbild med ett stort djup och med ganska bra variation på låtmaterialet. Det är ganska svårt att tänka sig att detta är ett band som debuterar med detta album eftersom det känns mer moget än det och inga av de här nybörjarmissarna som ibland kan synas hos nya band. En annan sak de gör är att inte krångla till det musikaliska med en massa krångliga solon och liknande, det är ganska återhållet och ändå lite åt det mer minimalistiska hållet. Sången är ganska högtonad och känns en aning som en nick tillbaka till tider då saker var lite annorlunda än de är idag, det passar riktigt bra till detta album måste jag säga.

Överlag ett väldigt imponerande debutalbum som är en stark uppvisning i musikalisk kompetens, kanske att de där riktiga hitspåren saknas lite grann men ett album som detta känns ändå mer upplagt för att intagas som en helhet snarare än i enstaka hitspår. Och det är en dramatisk berättelse som berättas i sju kapitel, sju kapitel av mörker, av ljus, av drama och av en jävla massa annat spännande. Det är helt enkelt ett bra album som jag av någon anledning hade väldigt svårt att säga sådär överdrivet mycket om.

Det här kändes nästan som en rekordkort recension men det jag kan säga är att om du gillar spännande atmosfärisk musik som kallas progressiv tycker jag att du bör ta dig en titt på detta finska band för de är väldigt bra.

Tre liknande band: Tool/King Crimson/Mastodon