Recorded and produced by Gerassimos Evangelou at Evangelou Studios
Art Director: by Michela Ruggeri
Artwork and Layout: by Federico De Luca

Released 2012-11-26
Reviewed 2013-02-05

my kingdom music

Kungligt är vad som gäller när det gäller detta enmansband från Italien, ett band han kallar Lord Agheros denna enman. Detta album som är det fjärde i ordningen från denna Lord kallas Demiurgo vilket på grekiska betyder skapa, det låter ju kryptiskt och intressant speciellt med tanke på låttitlar som Styx och en massa annat spännande med en grekisk indikation. En slående sak jag noterade med titlarna på detta album är att alla är i ett ord vilket är ganska ovanligt på album i den hårdrockiga genren, speciellt sådana av en episk karaktär. Det är ett album som ser både mörkt och symboliskt ut men vad ska vi då säga om albumets musikaliska karaktär?

Episk och atmosfärisk svartmetall är vad det handlar om, svartmetall som börjar ganska aggressivt för att sedan i en andra akt bli mer lugn, mer dramatisk och mer symfonisk. Det är ett album som för genren är ganska varierat men framförallt är det väldigt atmosfäriskt och det känns som ett album med ett ganska stort djup. Ett dramatiskt svartmetalläventyr kan man väl beskriva det som, i sort också ett som jag tycker känns betydligt mer kompetent än mycket av den svartmetall vi stöter på som skapats av enmansband. Väl producerat får det sägas vara och även om sången oftast är kraxande vrålsång känns det väldigt melodiöst på det hela taget. Ett album som förmedlar en intressant atmosfär och berättar en spännande historia som dessutom är gjort på ett väldigt bra sätt så rent produktionsmässigt och idémässigt finns det ingenting direkt att klaga på.

Det är också ett bra album sett till låtmaterialet som håller en god klass sett över hela albumet, det är kanske inte riktigt min musikaliska preferens som denne Lord Agheros sysslar med men jag kan trots det uppskatta detta album även om det kanske inte ger mig den där känslan som riktigt bra album gör. Jag antar att det lär vara lite av ett himmelrike för den som är fanatiker av den atmosfäriska formen av svartmetall vilket jag kanske inte riktigt är. Men även om jag inte tillhör målgruppen måste säga att det är ett album väl värt att titta närmare, speciellt på grund av dess mycket trevliga avslutning som är mindre tung och mindre vrålig än första akten. Albumet och dess sjutton spår är för övrigt strax över timmen långt så du får mycket musik för pengarna, dessutom musik ur ett brett spektrum.

Demiurgo är ett bra album som börjar hårdare för att sedan avslutas i ett mer lugnt och mer atmosfäriskt berättande. Det finns något för all fanatiker av svartmetall och det kan säkerligen tilltala många av oss övriga också med tanke på den väldigt varierade och melodiösa karaktären albumet har att erbjuda. Så därför kan vi sammanfatta det som ett mycket intressant och kompetent album som bör tittas närmare på speciellt om du gillar atmosfärisk svartmetall.

Label: My Kingdom Music
Tre liknande band: Cult of Luna/Burzum/Daemonium