2011 Long Distance Calling

Produced by Martin Meinschäfer at Megaphon Tonstudios in Arnsberg, Germany

Released 2013-03-04
Reviewed 2013-05-09

longdistancecalling.de
superball music

Långdistanssamtal från Tyskland, och de ringer om en översvämning inombords. Ett märkligt skivomslag har de på sitt fjärde album som kallas The Flood Inside. Stagnation, formel och förväntning är ord som förbjudits ur bandets vokalbulär och det kanske signifieras i att de brutit med elektroniktrollaren och grundaren Reimut Von Bonn. Något som förstås öppnat för en del nya idéer men också kanske för något helt nytt sett till ljudbild och liknande. Bandet har tidigare haft en ganska instrumental framtoning med något spår med sångare, denna gång har de mer sång men nye sångaren kan inte bara sjunga utan spelar tydligen också keyboards.

Deras musikaliska inriktning kan beskrivas som komplex men samtidigt relativt lättillgänglig, ni som hört bandet tidigare bör känna igen dem även om de utvecklats åt en mer sånginriktad stil. Väldigt atmosfärisk ljudbild, lite progressiv och även åt post-rockhållet. Det finns en del talade partier, bland annat ett om hur det mänskliga örat fungerar i snygg dokumentär form. Allt känns väldigt väl genomarbetat utan att för den skulle bli överarbetat. Albumet har åtta spår och spelas i femtiofem minuter, något som känns ganska idealiskt för denna typ av musik, de håller intresset uppe tycker jag. Låtmaterialet är väldigt varierat men hålls samman med en enhetlig ljudbild vilket ger albumet en positiv känsla, sångaren är också bra för materialet.

Ett riktigt bra album måste jag ändå tillstå, det har en dramatisk och bra känsla. Låtarna är riktigt bra, ett skönt album att lyssna på helt enkelt. Jag kan inte se några direkta svagheter och albumet låter inte riktigt som något annat jag hört, de har hittat en bra nisch för sin musik dessa tyskar. En svaghet kan man nog ändå se i att det saknas en riktigt distinkt hitlåt som definierar albumet men albumet står sig starkt som helhet så det är väl egentligen bara ett problem för ajtjunes- och liknandenissarna som vill skapa spellister med blandad musik.

The Flood Inside är ett väldigt starkt album, åtta låtar som knyter samman en intressant musikalisk saga. Kanske inte ett drama i ett sagoberättarperspektiv men ett intressant musikaliskt äventyr som omvittnar en god musikalisk kompetens men också en fantasifull skaparlust inom det rockmusikaliska området. Ett spännande album helt enkelt och ett väl värt att titta närmare på för den som gillar komplex och intressant musik som samtidigt är lätt att ta till sig. Ni bör inte missa detta album om ni gillar bra musik och som vill att det ska vara lite mindre förutsägbart än det mesta.

Label: Superball Music
Tre liknande band: Leech/A Monentary Lapse of Reason/Gifts From Enola