W. Smerdulak (Cover art)
Phlegeton (Logo)

Released 2013-01-08
Reviewed 2013-02-26

katalepsy.ru
unique leader records

Den som sa att Gud, eller vad/vem universums skapande kraft än är, inte har humor har nog missat existensen av det ryska dödsmetallbandet Katalepsy. Initierade Hallowedläsare kanske känner igen bandnamnet och tänker "det är det där bandet som Daniel fick katalepsi av för några år sedan" men det här är ett helt annat band. Visserligen fick Daniel katalepsi (i alla fall tillfälligt) för några år sedan av ett band med ett snarlikt namn, det är faktiskt bara en bokstav som skiljer banden åt, men det var inte av detta kataleptiska band utan Amerikanerna som stavar sin katalepsi med C.

Så vad är så humoristiskt med Katalepsy? Jag skulle kunna besvara den frågan bara genom att dirigera er blick snett upp till höger där albumets skivomslag finns med tanke på att det omslaget i stort sett säger allt men jag ska inte göra det så enkkelt för mig själv, utan faktiskt beskriva precis i detalj hur skrattretande den här skivan fakkkktiskt är.

Det förrsta som möter en när man starttttar 'Autopsychosis' är en vägg av bastoner som dundrar fram likkkkkkkt åskkka i natten. Väl igång bryter sångaren Igår Filimontsev ut i något som inte kan beskrivas som annat än rapninnnngggar av en man som spennnnnderat hela sin dag med atttttttt äta lera. På detttta sätttt fortttsättttter sedan Igor heeela skivvvan igenommm till ljudetttt av små barn sommmm gjortt det tilll sitttt livsssmål att föra så mykkkkett oväsen sommm de bara kan. De slår instrummmenten i golvet, hopppparr på demm och sliter det sommm går i stycken med allll den bryttttalitet de mäkkktar med. Det låter verrrrklllligen förrrdjävligggt dettttta! Och jag kannn inttte göra annnnnnnnattt änn atttt skrattttaa åååt deet.

Smärrrttan ärr borrrrta,,, menn minnn kropppp väggrar gööra sommmmm jag v i lllll lllllllllll…… jag troorr jaag fååtttttt kattttttttt a leepsssssiiiiiiiiiiiii!!!!!!! Aaaaaarrgh!

Not: recensenten hamnade på akuten med livshotande katalepsi orsakad av hjärnskadorna han ådrog sig av att lyssna för länge på denna skiva. Han hälsar från sjukhussängen att han kanske aldrig blir bra, men att det inte är hans högsta önskan just nu - bara att lyssnandet på 'Autopsychosis' inte blir det sista i musikväg han får höra innan han dör, det vore värre än att leva resten av livet med handikapp av Stephen Hawkings karaktär.