Timo Hagström - Bass

The cover was made by Jonas Beijer and the artwork by Edward J. Freak

Released 2013-05-28
Reviewed 2013-09-19

hexweb.se
logic(II)logic

En del band har svårt att ge sig själv vettiga namn, Hex självbetitlade debutalbum är inte speciellt lättsökt på internet. Hex är annars ett ord som kan betyda mycket, personligen tror jag att detta bands namn anspelar på det hexadecimala talsystemet, ett talsystem som bygger på basen sexton om ni inte visste vad det var eller kunde lista er till det från vad hex betyder i matematiska termer. Annars kan förstås Hex också stå för en ondskefull trollkonst, en förbannelse. Det kanske rimmar väl med bandets lite skräckrockiga tematik.

Musikaliskt är det lite industriellt, en del keys, sången är lite halvkraxig och dramatisk. Ett ganska tungt album med ganska ruffig stil, lite mörkt kanske man kan beskriva det som. Tempot är ganska varierat, sällan speciellt högt tempo och inga direkta ballader heller. Ett album med hyfsat variation överlag, kanske ibland en aning spretigt och kanske också i längsta laget med en speltid omkring femtio minuter. Bra produktion, modernt och snyggt, välgjort. Kraftfullt är ett annat ord som passar ganska väl, ett kompetent kreerat album.

Ett ganska bra album överlag tycker jag, lite helvetiska inslag, lite mörker och lite spänning. Jag tycker att kvalitén på albumet är god sett till helheten även om albumet förlorar lite av sin glans mot slutet då jag börjar tröttna lite. Speltiden är för lång helt enkelt. Men jag ska inte klaga så mycket på det, även om jag gärna skulle ha sett ett kortare album. Om de valt bort ett par låtar hade det blivit lite mer distinkt, lite mindre statiskt. Att det blir statiskt är detta albums största svaghet, dess största tillkortakommande. Ett kortare album hade givit mer dynamik, men vi ska också tänka på att detta är bandets debutalbum så en del tillkortakommanden är bara naturliga och när det gäller hårdrock av skräcktypen kan jag inte komma att tänka på alltför många bättre album.

Ave Satani är albumets vassaste spår, det finns ett par till som inledande Succubus som håller god kvalité. Jag får nog tillstå att det är ett bra album, ett underhållande sådant. Det här kan nog vara ett intressant band för framtiden, debuten är åtminstone ganska spännande.

Label: logic(il)logic Records
Tre liknande band: Badmotorfinger/Wednesday 13/Rob Zombie