Siren (EP 2012)

Recorded at Avenue Studios, Camberley with producer Daniel Kerr
Artwork by Vincent Bolar

Released 2012-09-13
Reviewed 2013-10-09

soundcloud

Ibland måste man ju bara fråga sig hur band tänker ut sina namn, Her Dying Regret är inte ett bra bandnamn. Det kanske är därför de ännu inte har något samarbete med ett skivbolag trots att detta är deras andra självsläppta EP, den första kom 2012. Inte överdrivet snyggt skivomslag men jag gillar färgen, den avslöjar inte direkt att det handlar om metalcore. Her Dying Regret är ett brittiskt band, något som gör bandnamnsvalet än konstigare men man ska väl inte fokusera på tråkiga bandnamn när man har musik att ta tag it.

Det handlar alltså om Metalcore och det handlar om sådan av det lite hårdare slaget. Klarsång och vrålsång blandas förstås och de ganska typiska riffen infinner sig snabbt och du kan kryssa av din metalcorechecklista för att konstatera att alla element är där och att inga element tillkommit. Det är knappast som att detta band återuppfinner något inom genren, de spelar relativt typisk metalcore med mycket aggressivitet och pondus. Definitivt en bra producerad EP och av rimlig längd med sina 26 minuter. Kanske inte den mest varierade EP jag någonsin hört men eftersom speltiden hålls väl i schack är inte det något problem. Det är definitivt en kompetent release, en som uppvisar ett band med en hel del kompetens.

Jag var lite tveksam till hur jag skulle ställa mig inför detta album, ska jag sänka betyget med hänvisning till deras bristande uppfinningsförmåga? ska jag hylla dem för den utmärkta musiken? Är det ett problem att vi hört allt förr? Är problemet så stort att betyget måste sänkas? Många funderingar, ingen av dem speciellt lätt att besvara men bristen på nyskapande inslag är definitivt en brist, dock inte så stor att jag ger bandet ett lägre betyg. Jag gillar verkligen detta album, bandet visar en bra energi och en stor kompetens och med lite egna idéer finns det definitivt hopp för större dåd i framtiden. Kanske att ett namnbyte skulle vara intressant innan de blir alltför stora.

Ingen stående ovation men definitivt en positiv bedömning, Legacy är en EP som glänser på fler än ett sätt och alla spår är väldigt bra och kompetent utförda vilket är anledningen till att detta band får ett högt betyg. Dock tycker jag att de måste arbeta på sin inriktning för att jag kan svälja ett album, kanske två som är stilistiskt ganska ointressanta och ge bandet positiva omdömen men jag är inte villig att sträcka det längre än så. Om nästa album låter som detta lär det få ett lägre betyg eftersom jag inte tycker om att höra band som bara upprepar sig själva, speciellt när de bara upprepar genren. Så en fin EP som definitiv förtjänar att ni tittar närmare på den, jag efterlyser dock lite själ till nästa verk.

Label: Self released/Future PR
Tre liknande band: Texas In July/Of Mice & Men/Terakai