M. Shadows

Released 2013-02-18
Reviewed 2013-07-23

hellorhighwaterofficial.com

soundcloud
pavement entertainment

Abborre simmandes i högvattnet låter kanske bättre än en simmandes i det kokande vattnet i helvetet. Sångaren i detta band är annars känd som sångare i metalcorebandet med samma namn som en huvudkaraktär i Den Oändlige Historien, Atreyu kallas bandet för den undrar, huvudkaraktären i den fiktiva boken i nämnda bok. Detta är bandets debutalbum som indikerar någon form av nystart, börja igen kallas den. Så vad är det för nystart vi får bevittna här.

Modern amerikansk rockmusik med medryckande refränger, med tyngd och med kraft. Solitt som ett klippblock och vilt och rockmusikaliskt, uppnåendes rotsyftet med musikgenren. Allt modernt och snyggt producerat men utan att tappa spetsen, utan att tappa energin och råheten, och smutsigheten som rock skall ha. Vi får fjorton spår på detta album, det tycks att tre av dem är bonusspår där ett av dem är en remix av ett spår som redan förekommit tidigare på albumet. Kalaset tar ungefär 52 minuter att ta sig genom, 40 minuter om du skippar bonusspåren. Ett välgjort album tycker jag att vi kan säga, väl producerat med snygg ljudbild och inte sådär tråkigt amerikanskt som många amerikanska rockband kan vara kanske främst tack vare att de inte har en sångare med röstdefekt som de flesta amerikanska band brukar ha.

Låtmaterialet är överlag bra måste jag säga, kanske att albumet har lite för lång speltid om vi räknar in bonusspåren och kanske att det skulle ha varit ett något mer varierat album än det är. Detta är förstås så kallat petigt letande efter brister och kanske kan det bedömas som just det, men som recensent är det en del i analysmekanismen av ett album. Det är oavsett hur man väljer att titta på det, och dessa nämnda brister till trots, ett riktigt bra album med ett flertal vassa spår. Ett album jag kan rekommendera.

Bäst är nog sjunde spåret Go Alone men det finns flera andra spår som kan vara värda att nämna för den som så önskar, andra spåret Hail Mary är bra, och Tragedy är ett annat sådant spår som kan nämnas. Ett kul album för den som gillar modern och kanske aning punkig, solid, medryckande rockmusik. Detta är varmt rekommenderat för just dig, och kanske för dig som bara vill koppla av med lite skön enkel hårdrock. Hell or Highwaters Begin Again är definitivt ett kul album.

Label: Pavement Entertainment
Tre liknande band: Lions Lion/Athel/Atreyu