Tubo - Guitars
Marco - Vocals, Guitars

Grime (2012)

Released 2013-07-10
Reviewed 2013-10-10

mordgrimm

Senast det begav sig var jag inte speciellt imponerad av vad Grime hade att erbjuda, nu är de tillbaka med ett nytt alster. Deteriorate heter det och frågan är om titeln är profetisk, är det den riktningen bandets musik tar sig. Fult är skivomslaget, kvintetten är densamma och låtarna talar om hat och antikristen tematik. Så föga imponerande senast, det behöver dock inte vara ett handikapp för detta nya album. Ett album som är tio minuter längre än den självbetitlade debuten, ett album med fler spår än senast, kan det verkligen gå snett?

Grimes musik är smutsig, det kallas väl för sludge, kanske doom metal. Det går ofta långsamt och det målas upp en sonisk fresk där död och förfall, antikrist, och demoner härskar. I ett mörker segar sig albumet fram mot en konklusion som finns 40 minuter efter segandet inletts. Det sägs att det gestaltar essensen av lidande och aggression till en svart kakafoni, jag kan väl varken säga att det känns som en riktig eller oriktig beskrivning av vad Grime har att erbjuda. Ett segt mörker, det är vad som erbjuds. Bättre producerat än debuten men produktionen känns fortfarande som att den är gjord på en budget inte större än min dagliga lunchbudget, dvs 75:-, för det får man inte mycket kompetens. Det låter billigt, kanske borde jag köpa bättre lunch.

Totalt jävla mörker, totalt jävla amatörmässigt och totalt jävla värdelöst. Grime har definitivt förbättrats sedan debutalbumet, detta känns bättre gjort överlag och det är inte tandagnisslande, spyframkallande, självmordsväckande, uselt som debuten var, men inte fan är det heller bra. För mig är Grime ett sådant där band som inte har mycket förlåtande drag, de är ett band jag verkligen inte gillar, ett band jag helst skulle hålla mig undan för men mina förpliktelser som recensent förändrar den saken. Jag är inte intresserad av att såga något band och jag förstår det jobb som ligger bakom ett album, oavsett stil eller karaktär. Samtidigt kan jag inte bortse från att Grime är just ett sådant där band som förtjänar sågen för att deras musik är inte bra.

Jag skulle rekommendera att ni håller er undan från detta, speciellt om ni normalt håller med om vad jag skriver. Om ni gillade bandet förra album delar ni inte samma smak som mig, ni är helt enkelt inte lika mycket finsmakare som jag och då kanske ni kan gilla detta album. Personligen ska jag begrava detta album under en sten och ägna min tid åt något bättre, som att räkna kornen i en sockerbit eller se målarfärg torka samtidigt som jag lyssnar på en jamande katt.

Label: Mordgrimm/Infektion PR
Tre liknande band: Eyehategod/Rwake/Pale Horse
Betyg: HHHHHHH (2/7)