All lyrics by Nightmarer, except Rusty Hands by Slo, Trip(part 1) by Lady Carrot & Trip(part 2) by Cecilia Tallo.
Recorded from 2012 to 2012 in FIreflowers Studio & Geek Records.
Mixed and masteres in Fireflowers Studio in 2013.

Released 2013-06-24
Reviewed 2013-07-14

satanath records

Detta band är ett enmansprojekt under en mardrömmares kreativa ådra. Nightmarer som han kallar sig började skriva musiken för detta projekt redan under 90-talet, och efter en demo är det nu äntligen dags för debutalbumet. Dawn of a New Creation är namnet på detta debutalbum som sägs vara inspirerat av drömmar och fehistorier, omslaget är onekligen drömskt. En inre resa genom det mänskliga psyket och en massa sådant, det låter ju intressant men enmansprojekt kan antingen vara ganska briljanta eller fullständigt outhärdliga och det känns som att det är mer ofta än sällan det är det sistnämnda. Så, Garth Arums Dawn of a New Creation, vad säger vi om det?

Avantgardistisk svartmetall med en drömsk ljudbild, en känsla av episk natur och ett berättande djup. Jag skulle kunna kalla det spännande, det är definitivt djupt och drömskt - dramatiskt till och med. Det är dessutom väl producerat med dramatisk dynamik där både vackert och tungt samsas ganska väl. Det finns ett par övergångar som kanske krockar lite men det är ingenting som förtar helheten i denna skapelse. Det känns kompetent utfört som helhet, kanske att det försöks lite för mycket ibland för att några delar känns en aning forcerade vilket förstås inte är helt idealiskt. Å andra sidan, hur många dekonstruerar all musik de lyssnar på?

Det här är ett bra album, ett drömskt och djupt album som talar till lyssnarens fantasi och tankeförmåga. Det är dock ett album som kräver en del av lyssnaren, så om du inte är den som är villig att fördjupa dig i musikens andliga värld kanske du skall se dig om efter ett annat album. Det här är för dig som gillar dramatiska, drömmande, diffusa soniska landskap som målas upp på en canvas av sagoduk, det är riktigt bra tycker jag.

Visst, det finns en del brister, vissa övergångar mellan vackert och tungt är lite tveksamma men det är inget större problem. Kanske beror det på att han försöker lite för mycket, så kanske vi kan säga att där finns visst utrymme för förbättringar men det är förstås för ett framtida album och eftersom det sägs att han har material till fyra album så borde det inte direkt vara långsökt att tro att ytterligare album finns att vänta från mardrömmaren.

Bäst tycker jag att albumets inledning och avslutning är, det är kanske inte direkt sämre under albumets mellersta delar men inte lika vasst som inledningen och avslutningen. Det är onekligen ett album med djup och med spännande musik, intressanta infallsvinklar avlöser varandra på detta album och det är ett underhållande album. Avantgardism när den är som bäst, så för er som gillar avantgardistisk svartmetall finns här ett riktigt kul album. Dessutom lovar det förstås gott inför framtiden eftersom flera album utlovas under samma epitet.

Label: Satanath Records
Tre liknande band: As Light Dies/The Firstborn/Smohalla