Produced by: Stathis Spiliotopoulos
Mixed by : Stathis Spiliotopoulos
Mastered by: Stathis Spiliotopoulos

Released 2013-07-19
Reviewed 2013-009-12

metalheaven

Grekiska duon Farraday presenterar sin debut med att inleda allt med en enkel resa biljett till Hollywood. Vad de ska göra där har jag dock svårt att se eftersom deras AOR känns både oinspirerad och undermåligt producerad. Kanske inte rent undermåligt producerad med undermåligt om man jämför med det mesta som kommer ut idag. Jag tycker att inledande One Way Ticket To Hollywood är ganska bra men den tänder aldrig på alla cylindrar och känns därför lite oinspirerad och den känslan återkommer gång på gång när jag lyssnar på detta album.

De bygger sin musik på rockklichéer från genren, klämmiga refränger mycket keyboards och liknande, allt som ett fräscht AOR-band bör ha för att passa in i scenen. Deras problem är bara att de tycks inte ha någon vidare produktionsbudget alternativt produktionskompetens vilket leder till ett album som känns mer som att det kunde ha varit något än ett som faktiskt är något. Föga imponerande är ett uttryck man kan använda för att beskriva känslan inför albumets kvalité. Med tio spår och 43 minuter gör det väl ett tidsmässigt lämpligt album men det känns trots det lite väl långt, kanske för att det skulle finnas mer att klämma ur låtarna med en bättre produktion.

Det hade kunnat vara hyfsat spännande men av någon anledning tycks prod-ucerande och mixande inte vara något bandet gillar, det finns tillräckligt med klichémässig AOR för att fungera med en bättre produktion. Sångaren är inte heller sådär överdrivet bra, han bidrar onekligen till att skapa den här känslan av likgiltighet inför uppgiften som hela albumet get mig. Det är lite synd, de är trots allt inte dåliga på något sätt och albumet är okej att lyssna på, åtminstone lite sådär som bakgrundssurr. Men varje gång jag lyssnar smyger sig den där känslan av att det inte är så bra som det kunde ha varit och att det faktiskt känns lite väl stelt och likgiltigt för att verkligen tilltala mig i någon större utsträckning.

Kanske att AORsamlaren finner detta album värt besväret men jag gör det inte och det tycks som att jag inte är ensam i den åsikten. Nej, jag skulle nog vilja påstå att det blir bakläxa för Farraday, de kan onekligen skriva bra musik men de måste arbeta hårdare på att sätta den på skiva för en så här blek produktion håller bara inte i en genre där konkurrensen om lyssnaren är stenhård och där det finns så mycket fantastisk musik. Det måste vara riktigt bra för att ens ha en chans att märkas och Farraday är långt ifrån riktigt bra. En glanslös AOR-skiva som jag helst hoppar över.

Label: AOR Heaven/Germusica
Tre liknande band: Giant/Journey/White Lion