Andrei Bouzikov - Cover art
Bob Katsionis - Photography
Mixed and mastered at GrindHouse Studios, Athens by Vasilis Gouvatsos

Released 2013-03-15
Reviewed 2013-03-12

mdd records

Thrashare från Grekland är vad vi har att göra med här, thrashare som fått ett intressant skivomslag till sitt andra album. Det talas om energisk thrash metal med inspiration från bland annat Bay Area-stilen och sådant tycker jag oftast låter som en varningssignal med tanke på att Bay Area-thrash är något som känns utdaterat och mest som en nostalgisk sak än som någonting så värst relevant idag. Givetvis finns det undantag men det mesta är inte undantag. Dock ska vi väl inte ta ut något i förskott när det gäller dessa herrar från Grekland för lite skummande på webben indikerade att de har något fint att ställa i skivhyllorna då betygen var höga för detta album.

Det handlar om tempofylld thrash metal med en sångare som gormar i de högre registren och det känns som att inspirationen har hämtats inte bara från Bay Area men också från många andra platser med lite doser tysk thrash och lite doser amerikansk östkusttrash och lite allmän thrash. En fin sammansmältning av inspirationer kanske man skulle kunna beskriva det som och dessutom är albumet mycket fint producerat och ljudbilden är väldigt bra för genren. Det är mycket igenkänningsfaktor över detta och det känns väldigt riktat till de som är thrashfanatiker då det spelar på alla genrens strängar medan den som kanske söker ett vidare och mer expressivt och innovativt musikskapande kan känna sig lite alienerad. Albumet är också kort och rakt på sak med en speltid på strax under 40 minuter vilket är en bra längd på ett album som detta tycker jag.

Ett album som jag tycker är ganska bra, det är bra drag och ösiga låtar med lyrik som inte är helt oäven heller, dessa greker tycker jag onekligen har något intressant att erbjuda. Dock tycker jag att deras erbjudande mest känns riktat till den som redan är thrashfrälst och inte så värst mycket till oss andra. För mig känns det lite väl mycket som sådant jag redan hört förr och jag tycker därför inte att det riktigt lyfter, det är ett kompetent genomfört album som inte riktigt griper tag i mig kan man väl säga. Dock tror jag att den som är begeistrad i thrash metalgenren kommer att finna detta mycket roligt och mycket bra, så för thrash metalfanatikerna kan det definitivt vara något att titta närmare på.

Det är väl inget nytt under solen som man säger men visst kan man väl säga att Exarsis har bra skit att erbjuda den som gillar thrash metal, dock måste jag som jag redan varit inne på säga att det nog inte tilltalar den som inte är frälst på genren lika mycket. The Brutal State är ett lyckat album för grekerna, dock tycker jag att de hade kunnat sträva efter att addera något mer eget och fräscht än denna ganska genretypiska skiva. För thrashfanatikerna tror jag att detta är ett album att ha, för övriga musikfans finns det bättre val.

Label: MDD Records
Tre liknande band: Exodus/Nuclear Assault/Overkill