Recorded & Mixed by Mario Lochert (Dreamsound Studios, Munich)
Mastered by Jan Vacik (Dreamsound Studios, Munich)

Released 2013-01-25
Reviewed 2013-01-24

emergency-gate.de
golden core

Emergency Gate gör en skiva för dig, kallad "Dig". Det är bandets fjärde fullängdare och är en melodiös dödsmetallplatta i svensk anda men med lite mer tyskt frenesi i sig. 'You' blir troligtvis det här bandets stora genombrott då tidigare skivor byggt upp ett namn för Emergency Gate som denna gång bör nå klimax för var i karriären de befinner sig. Med tre mycket lovande första skivor har de fått höra mestadels lovande ord om sig själva, ord som nu ska levas upp till och hävda bandet på riktigt. Därför har Emergency gate till 'You' tagit hjälp av Mario Lochert och Han Vacik i Dreamsound studios och verkligen sett till att 'You' är den där klockrena käftsmällen som bandet behöver för detta genombrott.

Så är skivan värdig ett genombrott? Tja, det är inte helt självklart för mig. På ett sätt - absolut, det är en riktigt bra skiva detta. Bra ljud, bra låtar, bra spelad. På ett sätt känner jag mig dock inte fullständigt såld, så vad är det som besvärar mig? Jag kan ge elva svar på det (kanske - har inte räknat) men det räcker med en sak - det låter inte revolutionerande direkt. Så då kommer vi till miljonfrågan här: om musik är bra och välspelad och intressant - behöver det vara fräscht, nyskapande och revolutionerande? Nej, självklart inte - men det kan ju inte låta som allting annat, så någon form av egen prägel måste det åtminstone finnas för att det inte ska kännas uttjatat och plagierat, vilket aldrig är särskilt intressant. Så Emergency Gate - är dem tillräckligt revolutionerande?

När jag lyssnar på 'You' känns det som att Emergency Gate kommer att få ganska svårt att sticka ut från den övermättade marknaden av melodiös dödsmetall men samtidigt tycker jag inte att skivan känns uppenbart plagierat från någonstans. Visst är det likt annat, visst känns det inte unikt eller nyskapande, men det är ingenting som stör mig. Jag hör inga uppenbart plagierade inslag i skivan och överlag tycker jag hela skivan är underhållande och värd att lyssna på med några riktigt bra låtar i den tolv spår stora låtlistan.

Det finns en hel del inslag av elektronik i musiken och det är i allmänhet väldigt tungt, mycket tack vare den ruggigt dunkande basen som hamrar genom hela skivan även om en del av den tyngden döljs i all elektronik som gör att det stundvis nästan känns sommarklubbsaktigt. Mellan varven av mestadels skrik- och vrålsång sjungs det en del klart också och även om jag normalt föredrar den delen i den här typen av band tycker jag att i Emergency Gates fall fick de gärna sluta upp med klarsången för den görs dåligt och passar ganska illa ihop med musiken - det låter markant bättre i skrik- och vrålsången (och det måste jag säga är något ganska unikt med Emergency Gate).

Jag ogillar definitivt inte Emergency Gate på 'You' och jag kan absolut se att det finns en marknad för skivan, men samtidigt tycker jag inte den är tillräckligt unik för att sticka ut på riktigt och bli ett riktigt oförglömligt kanonalbum. Ljudet är kanon och låtmaterialet bra, men jag märker att min haka håller sig liksom stabilt i den region hakan normalt brukar befinna sig på när jag lyssnar på den. Det är inte som In Flames senaste skiva, t.ex. där jag sprang runt och letade efter hakan större delen av skivan eftersom jag tappade den redan i första låten. Så… bättre än medel och definitivt värd att kolla upp. Kan mycket väl visa sig vara en av årets bättre skivor när vi sammanfattar 2013, men den är inte oförglömlig.

Label: Golden Core/Gordeon
Tre liknande band: Zonaria/Scorngrain/As I Lay Dying