Lars Berthelsen – Vocals & Percussion
Peter Domptorp Hansen – Lead Guitar & Slide Gutiar

Released 2013-09-09
Reviewed 2013-10-13

dennerstrickbag.com
target records

Michael Denner, mannen bakom denna trickpåse med ett hypnotiskt omslag, sägs vara en legend inom dansk metal. Han har varit medlem i Mercyful Fate, han var också med och grundade samt var en av låtskrivarna för bandets två första album. Han har också Jobbat med Hank Sherman från Mercyful Fate, bland annat med bandet Force of Evil som har två album och en DVD på sitt samvete. Detta är det första albumet för denna konstellation som sneglar bakåt i tiden och inspireras av sjuttiotalets progressiva hårdrock. Albumet ser definitivt väldigt intressant ut på utsidan, personligen är jag inte så intresserad av bakåtsträvande musik även om det finns undantag till den regeln. Frågan är bara om Denners lilla påse trick är ett sådant undantag.

Det inleds lika hypnotiskt som omslaget. Musikaliskt är det väldigt gitarrorienterat, väldigt melodiöst och varierat. Inte speciellt tungt och det är relativt komplext utan att för den skull bli krångligt eller svårt att ta till sig. Musiken är ganska medryckande i sin karaktär, kanske inte direkt byggd på refrängerna utan mer på melodierna. Välgjort och välproducerat är det dessutom, ett kompetent utfört album av ett kompetent och erfaret band. Tio spår och strax över 40 minuters speltid, det är definitivt alldeles lagom. Det känns på alla sätt som att detta band vet vad de gör, en kompetent produktion helt enkelt.

Det är ett bra album, lite hypnotiskt och lite spännande. Mycket bra gitarrspel, snygga solon och jag måste säga att detta album har en viss tidlös kvalité som gör att det nog kommer att överleva många av de andra banden som drömmer om det förflutna när denna musikaliska retrotrend är till ända. Det är också ett album med ett stort djup som gör att det inte är lätt att tröttna på detta album, samtidigt som det är lätt att ta till sig nästa omedelbart. Det är definitivt ett album som bör tilltala den som gillar bra melodiös hårdrock.

Jag har väl ingen direkt favorit på detta album, alla låtar håller en hög klass. Den mest minnesvärda är antagligen inledande Ethiopia som sätter an en god ton som sedan bandet håller hela vägen. För er som gillar bra gitarrorienterad musik skapad av mycket kompetenta musiker är detta definitivt ett album att titta närmare på och kanske blir du också hypnotiserad av det.

Label: Target Records
Tre liknande band: Downspirit/Straight Frank/Mercyful Fate