Svante - Mastering
Vittorio Lombardoni - Executive producer

Released 2013-07-31
Reviewed 2013-07-05

deathss.com
scarlet records

Detta band bildades tydligen redan 1977 i Italien och de sägs vara legender inom sitt gebit som är någon form av skräckrock, med allt vad det innebär. Det är bandets åttonde album och det första sedan 2006, så det kan tänkas vara ett efterlängtat album för de som väntat. SS kommer från sångarens initialer för den som undrat, personligen har skräckrock aldrig riktigt intresserat mig men eftersom dessa herrar lyckats hålla sig relevanta för sina fans under så lång tid så kanske det kan vara något.

Heavy metal med lite skräckfilmsmässiga inslag, lite ruffigt, mörkt och aggressivt. Sångaren låter lite sådär skräckinjagande om man varit ett får på grönbete någonstans i västra USA, det betyder att han är lite halvhes och sådär, tänk Alice Cooper eller än bättre om ni hört Wednesday 13 så har ni ett bättre exempel. Det är inte så att uppfinningsrikedomen eller variationen tar mig med storm, kanske inte fantasilöst men inte heller innovativt eller nyskapande. Produktion och ljudbild känns mer eller mindre som man kan förvänta sig efter att ha sett det inte alltför imponerande skivomslaget. Albumets tolv spår kräver nästan en timme av din tid och det känns definitivt långt.

Föga imponerande. Det är förutsägbart, ganska segt och framförallt fantasilöst. Det är väl inte dåligt men knappast är det bra då det känns kanske sömnigt och oengagerande. Inget inspirerande album kanske är ett lämpligt sätt att beskriva detta, ett album jag inte direkt känner mig inspirerad av. Inte alls. Det låter också precis som jag minns att bandet lät senast jag hörde dem någonstans kring år 2000, så det känns som att de inte kommit någonstans sedan jag hörde dem sist, jag gillade dem inte då och jag gör det inte nu heller.

Santa Muerte är väl det enda spår jag egentligen gillar men som helhet känns detta album som ett jag gärna hade sluppit med tanke på hur mycket musik som ligger i min recensionshög. Det är ett album som inte tilltalar mig, kanske att det tilltalar bandets fans men det är inget jag kan avgöra.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Alice Cooper/Wednesday 13/King Diamond