Five Thousand Years To Hate (2011)

Nikita Kamprad - Guitars, Bass

Released 2012-09-11
Reviewed 2013-01-24

soundcloud
gravity entertainment

Ett enmansband namngivet efter en kommunist som dödades av nazisterna 1943 är vad Berkowitz är och det är en man som kallar sig Unas som är huvudmannen bakom detta projekt som släppte sitt andra album den elfte september förra året. Ett datum som etsat sig fast kanske i de flestas medvetande och en medveten gest för att kanske väcka anstöt eller vad det nu kan tänkas vara, albumet sänds i alla fall ut för att dominera. Dominera vad? det är en fråga man kan ställa sig och en som inte är helt enkel att besvara då det inte tydligt framgår även om krig och död tycks vara ett genomgående tema för detta tyska band, eller enmansprojekt. En låttitel är faktiskt på svenska för den som nu kan vara intresserad, men vad kan då detta socio-politiska verk av frustration erbjuda för en potentiell lyssnare?

Lite lågbudget producerat aggressiv dödsmetall utan de allra värsta stereotyperna skulle jag vilja säga att det erbjuder. Det är aggressivt, ilsket, ibland dramatiskt och ofta ilsket vrålande på ohörbart vis. Ingenting nytt, unikt eller spännande får vi dock sätta tänderna i, det känns dock som att där finns något visst som kan vara ganska trevligt att lyssna på till och från men så snart det sjungs förstörs det på något sätt. Inte överdrivet väl producerat tycker jag att det kan sägas vara heller men inte heller så långt så man kan kanske ha överseende med den saken även om dödsmetall i 41 minuter kan vara i mastigaste laget.

Jag gillar några sekvenser på detta album även om det mesta av det känns ungefär lika roligt som ett blödande magsår, det är lite tamt producerat också vilket gör att det känns lite lamt och inte alls så argt och tungt som det borde ha varit med en mer kompetent produktion. Det finns potential hos Berkowitz men det är alltför sällan den märks när jag lyssnar på Sent to Dominate och allteftersom albumet närmar sig sitt slut börjar fundera över vad den sänts att dominera, inte är det musikvärlden i alla fall.

Kort sagt, Berkowitz andra album har ett par positiva inslag men på det stora hela är det inget album att ödsla någon tid på. Kanske för dig som gillar mer simpelt skapade dödskreationer men för oss andra finns det bättre alternativ.

Label: Gravity Entertainment/Infektion PR
Tre liknande band: Devildriver/Dead To This World/Molestation