Michał Łysejko – drums

The Memorial (2009)

Released 2012-11-06
Reviewed 2013-01-31

adeined.superhost.pl
pitch black records

Vi vet väl alla vad den termen betyder, frågan är förstås bara vad den saken betyder för lyssnaren, är det något som indikerar något? Kanske är det ett album som ger blodad hand, det är ett polskt band som bildades så långt tillbaka som 2003 även om debuten släpptes 2009. Detta album är bandets andra och det släpptes i Polen redan 2011 men får alltså först nu se dagens ljus i resten av världen. Ett kvinnofrontat band är det och sådant är något jag brukar uppskatta, men vad ska vi då säga om detta band.

Musikaliskt inleds det med lite sköna filmiska rytmer som får en att tänka lite på piratskepp i karibien och förbannade pärlor och sådant, även lite orientaliskt tycker jag kan återfinnas där, det är introt som inte ens riktigt leder in i första spåret jag reflekterar över och efter det är det heavy metal ganska mycket enligt standardformatet. Det är väl producerat och låtarna bygger på ganska typiska låtstrukturer och det enda som egentligen avviker något från det typiska är den kvinnliga sången. Jag måste säga att jag finner ingenting speciellt unikt eller överraskande i detta album, det är ett ganska typiskt heavy metal album med många klichéer väl kryddat med kvinnlig sång som fungerar ganska väl i sammanhanget får jag ändå säga. Ett välgjort album om än lite fantasilöst rent kreativt.

Ett ganska bra album är det ändå, föga överraskande men det fungerar ganska väl och underhåller någotsånär får man trots allt säga att det gör. Vad jag saknar däremot är lite mer egen tanke och egen idé och hade det inte varit för att det musikaliska höll en så pass god kvalité hade jag avfärdat detta direkt för att det känns ganska mycket som att de bara kopierat koncept från andra och sedan satt egen text till det vilket är tråkigt för det är samtidigt tydligt att detta är ett ganska kompetent band och det skulle säkerligen kunna skapa ett bra album om de släppte loss och skrev musik inifrån sig själva snarare än att köra på gamla beprövade knep. En lång mening där men den illustrerar dilemmat med detta album och den enda som jag tror har glädje av detta album är den som föredrar traditionell heavy metal, tack och lov dock för den kvinnliga sången som ger det en lite egen prägel.

Okej, det kanske inte är det mest nyskapande eller spännande album jag hört men det är trots allt ett ganska bra album och för den som gillar metal som håller sig inom ramarna för det traditionella och inte svävar ut i någon annan riktning är det nog riktigt trevligt. Så för dig som ogillar överraskningar eller nyskapande tankar eller idéer kan nog detta vara ett riktigt kul album, jag personligen tycker att det är ett bra album även om det knappast kommer att tillhöra min samling favoriter när året ska summeras.

Label: Pitch Black Records
Tre liknande band: Iron Maiden/Judas Priest/Helloween