All songs arranged by Your Tomorrow Alone
Cover and back artwork by Sergio Monfrinotti
Layout by Fransesco Palumbo at MKM Graphics

Released 2012-01-16
Reviewed 2012-12-20

my kingdom music

Din morgondag är ensam säger detta italienska gotiska metallband som titel på sitt debutalbum, ett album med ett ganska spännande omslag med en lite dramatisk känsla över det hela. Ett album jag haft liggande väldigt länge och bara spelat någon gång ibland av någon underlig anledning, det har bara inte blivit av att jag fått fram en recension, förrän nu. Annars kan jag väl inte direkt säga så mycket om bandet, det skrivs positiva saker i pressinformationen, någon positiv recension citeras i densamma men inte så mycket som jag kände mig intresserad av. Det sägs att bandet jobbar hårt på sin livepromotion och dyker upp på en scen med diverse välkända akter av olika karaktär.

Det handlar om gotisk metall, lite mörkt sinnelag tycker jag mig upptäcka. Det är melodiöst och väldigt tungt, snygga gitarrmelodier och snygga keyboards. Sången är varierat vrålad och klarsjungen mellan två olika sångare, det är en bra dynamik måste jag säga. Produktionen är välputsad och modern utan att förlora tyngden och känslan. Det är en produkt av god kvalité skulle jag vilja säga och det låter definitivt med kompetent än ett band som startat för bara ett par år sedan. De nio spåren på albumet är varierade och dramatiska, ljudbild och allt ger definitivt en god kvalitetskänsla och de femtioen minuterna albumet pågår är definitivt inom smärtgränsen.

Definitivt ett bra album, det är dynamiskt och intressant och med många riktigt bra melodier och låtar. Det finns inga direkta svagheter på detta album även om vrålsången är en aning tråkig måste jag säga, den aspekten kunde förbättras lite men i och med den dynamik och känsla resten av albumet förmedlar blir det aldrig något problem av det men det finns där som ett förbättringsutrymme för bandet. Kanske är det heller inte det mest unika album jag hört i genren men det är inte heller något direkt problem egentligen, albumet är väldigt trevligt att lyssna på och man tröttnar inte på det även om man hör det flertalet gånger.

Bäst på albumet är det inledande spåret men det finns ytterligare åtta högoktaniga spår på detta album och det är som jag var inne på nyss, svårt att hitta något att direkt klaga på. Ett album att spela och uppskatta helt enkelt för vi får nio finfina låtar och en överlag kompetent genomförd produkt. Det väcker också tanken att om detta är bandets debut, vad innehåller då deras framtid? det är dock en sak framtiden får utvisa för just nu kan man utan större problem spela Ordinary Lives om och om igen. Och plötsligt känns kanske ditt liv inte så ordinärt längre, ett album väl värt att titta lite närmare även om du kanske inte är den största gotisk metallfanatikern. Kolla in Your Tomorrow Alone, det är onekligen ett mycket intressant band med mycket spännande musik inom sig. En bra julklapp kanske.

Label: My Kingdom Music/K2 Music Management
Tre liknande band: Paradise Lost/Anathema/My Dying Bride