Sergiy Krasutsky – drums, back vocals

Mixed and mastered by Max Khomenko

Released 2012-07-28
Reviewed 2012-10-17

viter.org.ua
metalism

Vårtid, tänk om det vore det men det känns inte så när man tittar ut och ser vinterns/höstens första snö som precis har fallit. Ukrainska bandet Viter önskar också vårtid med sina tio kompositioner i en ny alldeles egen genre som de kallar Folk’n’dustrial vilket känns som en lite märklig genre i mitt tycke. Det sägs att det är ganska olikt deras EP Dzherelo som ska ha varit mer folkmusikalisk. Det finns onekligen en del att ta fasta på med detta band, skapare av en musikgenre, ukrainskt metalband hör ju inte direkt till vanligheterna bland sådant som når oss här i den mer civiliserade världen. En sak jag tyckte var kul är att de likt Hallowed använder vitt snarare än svart som bakgrunder på sitt material, det är lite ometalliskt och vem gillar inte sådant som tar avstånd från stereotyper?

Musikaliskt är det också en bit från det stereotypiska eller klichémässiga, musik som är ganska svår att beskriva men de blandar friskt mellan industriell metall, folkmusik av ukrainska mått samt vanlig heavy metal vilket leder till väldigt stilistiskt varierad musik som till och från är riktigt tung och mäktig för att i ett annat ögonblick vara ganska lättsam och klämkäck, ett riktigt intressant musikaliskt koncept. Sångaren har en ganska kraftig accent och den mer örnörade kan höra att låtarna sjungs på engelska snarare än ryska eller vad det nu är för språk de sjunger på EPn som enligt vissa föregick detta album (vi kommer att recensera den senare). Om ni hört den så kan vi också enkelt konstatera att den bjuder på betydligt mer folkmusikinslag än Springtime gör.

Ett bra album tycker jag att det är, fantasifullt, annorlunda, klurigt och käckt, allt på samma gång. Ett utmärkt koncept och ett ganska lyckat resultat tycker jag att man kan fastställa, dock finns det några tillkortakommanden som gärna får åtgärdas. Ett sådant är sången, inget fel på sången som sådan men accenten är lite jobbig att lyssna på och jag tror att en addition av en kvinnlig sångare som tar vissa sångpartier skulle skapa ett helt annat djup eftersom denna sångare är ganska endimensionell. En del av låtarna känns också lite stelbenta och sömniga som till exempel Marichka och spåret som kallas Viter, båda dessa känns trötta och ganska meningslösa faktiskt. Det är dock främst sången som skulle behöva ses över inför kommande släpp, det behövs mer räckvidd i rösten för att få musiken att fungera hela vägen och det är vad som främst saknas för att jag ska ge detta album bättre betyg.

Två spår tycker jag ger ett lite starkare spår, videospåret For the Fire är pampigt och har dessutom en fin berättande video till, här tycker jag faktiskt till och med att sången fungerar bra, för övrigt det enda ställe på albumet där den gör det. Det andra spåret som jag gillar är titelspåret Springtime som känns hoppfullt, glatt och klämkäckt, ett riktigt trevligt spår att lyssna på tycker jag. I övrigt finns det ett gäng till hyfsat starka spår men albumet faller trots det lite till föga på grund av det jag redan tagit upp tidigare.

Så för er som uppskattar band som till exempel In Extremo eller något liknande band till dem kan nog få ut ganska mycket av dessa men de har en ganska egen stil och en intressant sådan så det behöver inte gälla för sanning. Några har nämnt Rammstein vilket är helt obegripligt för min del, inte ens nämnda band med folkinslag liknar Viter, men de liknar inget band och de gör helt rätt men räcker ändå inte riktigt hela vägen fram för min del. Det är dock utan tvekan det bästa album inom genren folk’n’dustrial jag någonsin hört.

Label: Metalism Records/Infektion PR
Tre liknande band: In Extremo/Kroda/Kings & Beggars