Reviewed 2012-08-18

orich-band.com
chur.ho.ua
chur youtube
myspace piarevaracien
myspace chur
casus belli musica

Slavisk metall, folkmetall där de sjunger på slaviska språk vilket betyder ryska och inte ett projekt där slavar gör metall i smedjor där de hamrar svärd åt sina mästare som de sedan skall använda i strid för att slå sina fiender. Det är tre band som gjort ett konceptalbum tillsammans, en form av treenighet mellan ett ryskt, vitryskt och ukrainskt band allt under överseende av ett ryskt skivbolag. Det är ett ganska spännande skivomslag de har och de krylliska bokstäverna kryllar bland bandens diskografier och bandnamn för den som nu kan tyda sådana. För min del är det ofta spännande med band som väljer att framföra sin musik på andra språk än engelska, tyska, franska, även svenska brukar fungera bra. Dock har jag inte direkt positiva erfarenheter av de som sjunger på sovjetiska då det enda band jag hört som gjort det var något skräpband en insnöad metalkork hade med sig någon gång och det lät som skit.

Nu ska vi inte förutsätta att alla som framför sin musik på det ryska språket är skitdåliga, och speciellt inte dessa tre band enade för det slaviska eller något sådant. Deras musik beskrivs som folkmetall eller pagan metal som musik av den typen brukar kunna kallas. Alla band låter ganska lika varandra tycker jag och det är musikaliskt utgående från traditionell heavy metal med folkmusikinslag, det sjungs på ryska och sångarna har alla ganska typisk folkmetallröst, inget speciellt. Produktionen är ganska sammanhållen sett över hela albumet och jag kan tänka mig att det är mixat och mastrat av samma folk just för att ljudbilden är så sammanhållen över de tre olika banden. Det är kanske inte så varierat som man kunde tänka sig med tre olika band som fått tre spår vardera över denna 44 minuter långa skiva.

Triunity är ett ganska bra album får man väl ändå säga, ganska spännande att de väljer att sjunga på ett så annorlunda språk och så vidare. Dock är också samma språk deras största handikapp, eftersom man inte förstår alls något och språket dessutom inte flyter speciellt bra sångmässigt blir det ganska destruktivt och det känns mer märkligt än bra sett till sången. Ett annat problem tycker jag är att det blir lite statiskt och det trots tre olika band som gör musiken, samtidigt ska man väl säga att det ändå är någotsånär varierat men sett till helheten tycker jag ändå att det känns statiskt.

Men i slutändan måste vi tillstå att detta är ett intressant och ganska så bra album, långt ifrån något av de bästa jag hört och även om det ofta musikaliskt blir ganska spännande så förstörs det av sången, ryska är ett språk som inte lämpar sig något vidare att sjunga på och det är som jag tidigare var inne på det som mest gör att detta album inte är bättre än ganska bra. För den som gillar folk metal eller pagan metal kan det nog vara värt att ta sig en liten titt, men språket kan gärna bli lite avtändande och säker tyvärr intrycket ganska mycket.

Label: Casus Belli Musica/Infektion PR
Tre liknande band: Oprich/Pierevaracien/Chur