Lars Gunnarsson - Bass
Johan Nordlund - Drums
Patrik Andersson - Guitars & Vocals

Released 2012-05-11
Reviewed 2012-08-03

discouraged

Denna gåva är en förbannelse, kanske inte det bästa namnet på ett band. Det kan ju inte vara så kul att få deras debutalbum som gåva, ett debutalbum som jag tittat lite närmare på och ett som har ett asfult skivomslag. Album med sådana skivomslag brukar enligt min erfarenhet inte heller vara speciellt underhållande men man ska förstås aldrig döma en bok efter sitt omslag, något jag förstås aldrig gör och så inte heller med detta album.

Det handlar om Hardcore med inblandning av svartmetall och det handlar om sludge och lite ockulta svartmetallinfluenser. Det är hårt och tungt i ett rasade tempo och allt det där, det är aggressivt och ilsket dessutom men ibland återhållet med lite doomig känsla dessutom. Det är ett album om nio spår som dessutom alla är hyfsat långa vilket gör albumet närmare femtio minuter långt vilket normalt sett känns överdrivet långt för ett album med etiketten ”-core” någonstans i genrebeteckningen. Ljudbilden är aggressiv men inte särskilt tung egentligen och jag måste säga att albumet är ganska tamt och produktionen känns dessutom ganska billig. Att en produktion känns billig kanske inte är hela världen för ett hardcoreband men att det ska kännas tamt tror jag inte ingår i planen.

Från inledningen av min första genomlyssning av detta album kände jag ett instinktivt ogillade, det är en rörig och tråkig låt som enbart känns som att en snubbe gormar till en inferno av instrumental misshandel. Albumet tar sig dock sedan mot slutet och det finns till och med vissa delar som är rent acceptabla, dock finns det andra som är totalt ointressanta vilket gör att detta album definitivt inte intresserar mig det minsta. Nu ska vi dock bara för ordningens skull påpeka att jag aldrig varit någon större fanatiker av hardcore och liknande musik vilket gör att jag kanske kan vara mer negativ än jag borde. Å andra sidan kan jag sägas vara representativ för en generell rockpublik, hardcore och svartmetall brukar trots allt inte vara musik som tilltalar någon större publik.

Finns det då inte något positivt med detta album? Ingen aning faktiskt, för mig är det positivt att albumet blir bättre ju längre det lider men det blir samtidigt aldrig riktigt bra eftersom det bästa på detta album är fortfarande ganska meningslöst enligt mitt tycke så i sina bästa stunder är det ganska dåligt, första spåret är uruselt och på det hela taget är detta album dåligt. Tro nu inte jag bara är ute efter att kapa vissa band men eftersom jag fått detta album att recensera och lyssnat igenom det ett antal gånger nu och det vore slöseri att göra det om jag inte skulle skriva om bandet.

Kort och gott, kanske om du gillar hardcore eller något i den stilen kan du säkert uppskatta detta, annars bör du nog avstå från det helt och hållet.

Label: Discouraged Records/Idle Productions
Tre liknande band: Seven Nautical Miles/Crowpath/Hexis