It's the Devil in Me (2010)

Rudi Braka - producer

Released 2012-09-14
Reviewed 2012-09-05

thenightcrawlers.net
brainstorm music marketing

Nightcrawlers kan tydligen vara samma sak som daggmaskar, det låter ju onekligen som ett spännande namn att döpa sitt band till. Den som faktiskt vet någonting om detta band kan ju upplysa mig för det finns absolut inget vettigt att hitta om dem, webbsidan är inte uppdaterad sedan 2010 och samma med myface så jag har faktiskt ingen aning om bandet är detsamma nu eller om det förändrats, det finns inga recensioner jag kan hitta rörande det nya albumet som säger att du aldrig kan veta. Nej, man kan aldrig veta någonting om bandet eftersom informationen inte direkt är tillgänglig.

Musikaliskt kommer jag att tänka på den förträffliga televisionsserien Cheers (eller Skål som den heter på svenska), man kan faktiskt säga att det låter lite som nattklubbsmusik. Det är bluesrock med mycket fokus på det melodiösa och på låtar med tydliga refränger och starka melodier. Det är definitivt ingen hårdrock men det är inget krav för min del, sångaren har klassisk nattklubbsröst som matchar det musikaliska väldigt bra. Produktionen är bra, inte för putsat så det känns hyfsat spontant men ändå polerat nog för att inte låta billigt eller inspelat på någon ruffig nattklubb i sydöstra Berlin eller mitt i Dublin.

De kan vara irländska med tyska medlemmar, de rockar på väldigt bra och deras musik är riktigt bra tycker jag. Omslaget är dessutom snyggt, inte bara för att det matchar vårt färgschema men för att det är snyggt. Jag gillar att lyssna på albumet med sina fint melodiösa rockpoppigt bluesiga låtar, det rycker med och får en nästan att vilja sjunga med men det kan jag förstås inte göra eftersom det är under min värdighet att göra något sådant. Men om jag skulle vara ett mongo skulle jag nog sjunga med i de flesta av låtarna.

Mest gillar jag titelspåret, Nighttrain och Hey Marie som alla är riktigt bra men det finns inget som jag skulle kalla dåligt på albumet och egentligen inte heller något direkt negativt mer än att det kanske skulle vara lite mer varierat dock är det ett litet problem i den stora helheten som är detta album. Ett album som är lika imponerande som det är omöjligt att gräva fram information om, kanske något för Brainstorm att fundera på för framtiden, pressinfo med alla namn och låtar, diskografi och sådant känns som en självklarhet att skicka med ett nytt skivsläpp (även om jag fått veta att Brainstorm faktiskt skickat all information de hade, så det ligger faktiskt på bandet snarare än bolaget), om detta band får vi dock inte veta något men egentligen kanske inte det behövs eftersom låtmaterialet talar för sig själv.

Ett varmt rekommenderat album, speciellt om du saknar den där lilla nattklubbskänslan i ditt hem. Köp den, du kommer inte att ångra dig.

Label: BMM Records
Tre liknande band: Gary Moore/Stevie Ray Vaughn/Billy Gibbons