All songs written by Ian Astbury and Billy Duffy

Released 2012-05-18
Reviewed 2012-07-06

thecult.us
cooking vinyl
black lodge

The Cult är ett av de här klassiska rockbanden som många känner till och har hört något av, ett band som hade sin storhetstid någonstans för ganska länge sedan numer men framgångarna är betydligt mindre idag. De släppte nyligen sitt nionde studioalbum i Choice of Weapon och det är det vi ska ta en titt på nu. Jag har en del erfarenhet av detta band och har uppskattat några av deras låtar, kanske främst Edie från Sonic Temple som släpptes 1989, men även spår som She Sells Sanctuary och några ytterligare har gjort ett intryck på mig. Men ett band som The Cult som dessutom stilistiskt inte direkt stått still har mycket att bevisa med sitt nya album, de slåss mot sitt förgångna och för dagens framgångar med en lätt delad fanskara som gillar olika faser ur deras karriär har det en del förväntningar att leva upp till med detta nya album.

Jag tycker att det känns igen som The Cult, det är samma stil som under deras tidigare era, lite gotisk rockmusik med ganska karaktäristisk sång. Dock med skillnaden idag att de känns äldre nu än då gjorde då, produktionen är förstås fräschare än den var då det begav sig men det känns på många sätt som The Cult från förr men fräschare och äldre än de kändes i början av karriären. Albumets tio spår känns någotsånär varierade inom en hyfsat snäv musikalisk ram. Det är hyfsat svårt att i ord egentligen beskriva musiken The Cult bjuder oss på med detta album men har ni hört deras alster från åttiotalet kan ni någotsånär föreställa er hur det låter.

Jag har sett väldigt blandade recensioner av detta album på nätet, de svenska har varit övervägande åt det negativa eller åtminstone ointresserade hållet. Bland de internationella recensionerna finns det en del väldigt positiva omdömen men också ett gäng negativa och likgiltiga, så med andra ord kan jag inte ha fel i detta fall. Grejen är det att The Cult har alltid varit överskattade enligt mitt tycke men under åttiotalet hade de något och de kändes fräscha med spännande idéer även om jag kanske inte riktigt gillade dem. Idag däremot känns de bara trötta, som att de inte har någonting att komma med längre och många gånger när jag lyssnar på detta album undrar jag vart det där spännande bandet från åttiotalet tog vägen. Choice of Weapon är tyvärr ett totalt ointressant album som helt saknar musikalisk magi och jag känner mig hela tiden uttråkad när jag lyssnar på detta album.

Så om ni känner er intresserade av The Cult, kolla vad de gjorde under åttiotalet för dagens album är riktigt ointressant och det är inte många gånger jag lyckats lyssna på det utan att somna, så visst fyller det väl någon funktion men jag hade förväntat mig något väldigt annorlunda.

Label: Cooking Vinyl/Black Lodge/Sound Pollution
Tre liknande band: The Doors/The Cure/Theatre of Hate
Betyg: HHHHHHH (2/7)