Recorded and mixed between Outer Sound Studios and Destroyed Studios by Giuseppe Orlando (Novembre) and the band's own guitarist Mike
Mastered at Hertz Studios, Poland

Released 2012-03-26
Reviewed 2012-09-28

stigmhate.8m.com
bakerteam records

Det finns vissa enkla grepp att använda för att undvika att misslyckas med sitt album, till exempel att inte spela in ett för långt album, variera sin musik utan att göra den spretig. Börja inte ett album med ett mongoliserat avgrundsvrål, gör inte samma sak som alla andra i en genre och döp ditt band till något som inte är löjligt. Stigmhate lyckas uppfylla hela ett av dessa villkor, deras album är bara 34 minuter långt vilket sett till speltid känns relativt vettigt. Men vad gäller resten bör nog italienarna ta sig lite av en funderare för åtminstone ett ytterligare av dessa bör uppfyllas för att ett album ska vara något att ha.

Det är Stigmhates tredje album och det är ett band som sett en del folk komma och gå under de åren som gått, deras första album släpptes 2003 och det var 2006 de senast släppte något. Nu är det alltså dags igen och bandet sägs vara inspirerade av svensk svartmetall, det är onekligen glädjande med ännu ett band som går med näven höjd i vädret, oböjligen marscherande för svartmetallens ära eller något i den stilen. Det handlar om ganska typisk svartmetall med vrålande så kallad sång och alla de klassiska kännetecknen som genren brukar ha. Det finns något inslag av keyboards också men det mesta är ganska typiskt för genren, det är knappast så att de återuppfinner något inom svartmetallgenren. Produktionen är också typisk för genren.

Att börja ett album med aaaargh i typisk svartmetalltappning är nog bland det sämsta man kan göra, kan du komma på en enda tidlös klassiker som börjat så? Nej, precis samma uppfattning som jag har. Och det blir sedan bara marginellt bättre med ett album vars låtar är lätta att glömma, jobbiga att höra och totalt ointressanta. Jag antar att man kan kalla de okej för att vara svartmetall för det här är trots allt på något sätt åtminstone i närheten av acceptabelt även om det är enormt långt från att vara bra.

Det finns väl annars inte speciellt mycket att säga om detta egentligen, ointressant och ganska typisk svartmetall. Om du gillar sådant kommer du antagligen gilla detta också, om inte kommer knappast detta album att ändra din uppfattning om den saken.

Label: Bakerteam Records
Tre liknande band: Behemoth/Dark Funeral/Naglfar