Matteo "Bona" Bonini - Drums

Nicola Costanti - guest Piano on track 6

Released 2012-10-26
Reviewed 2012-11-19

silver-horses.com
7hard

Italienarna som utgör Silver Horses har onekligen gjort ett fynd i sångaren Tony Martin som kanske är mest känd för sin roll i hyfsat välkända bandet Black Sabbath, men han samarbetar även med Dario Mollo vilket var det som ledde till hans roll i detta band. Men de andra filurerna i bandet är inte direkt oävna heller, dock inte ävna i samma utsträckning som Martin förstås. De är inspirerade av bluesig rock från tider sedan länge passerade, och har en trojansk häst eller något sådant på framsidan av sitt ganska intressanta skivomslag. Så med Tony Martin bakom mikrofonen kan det ju inte vara dåligt, eller?

Det kan åtminstone vara brittiskt ljudande hårdrock med bluesinslag och sådant, lite sjuttiotalskänsla kan man faktiskt också säga att det har. Tony sjunger minst lika bra som han brukar och produktionen är högklassig med en modern och snygg ljudbild som fungerar riktigt väl i samråd med låtarnas karaktär och Tony Martins sång. Det är ett hyfsat varierat album som som innefattar både väldigt lugna finstämda låtar och några ganska ordentliga rockers, allt detta på elva spår och knappa femtio minuter.

Det är en modern variant av vad som gjorts förr och det känns lite grann tack vare Tony att det drar i riktning mot Sabbath men också ett band som Rainbow och sådant för den som måste ha bandreferenser. Det är väl genomfört och producerat som jag redan varit inne på, och låtarna är också väldigt bra rakt igenom och i låtmaterialet har väl inte albumet någon större svaghet. Dock måste jag reservera mig lite för att även om låtmaterialet är bra hela tiden så känns det en aning slätstruket och det är väl egentligen bara inledande Rub it on Me som verkligen ger ett bestående intryck, det är ett riktigt bra och spännande spår. Sedan vill jag nämna titelspåret som jag också tycker är schysst, men på det hela taget tycker jag ändå att det känns en aning slätstruket och även om allt är bra så känns det som att detta album passerar en aning obemärkt förbi.

Så kort och gott kan vi konstatera att Tony Martin är en briljant sångare och en av de vassaste i branschen, vi kan också konstatera att han gillar att samarbeta med Italienare och att detta italiensk-engelska samarbete känns som att det har väldigt stor potential men att det inte riktigt når upp till denna potential. Med ett sådant omsvep menar Hallowed förstås att Silver Horses får vårt vanligaste betyg.

Label: 7Hard
Tre liknande band: Black Sabbath/Mollo/Martin/Rainbow