Additional Recording by Wiik
Mastered by Göran Finnberg @ The Mastering Room

Released 2012
Reviewed 2012-05-27

purevolume
kamarillo

Det talas om veteraner när det handlar om Shiftlight, allt ska ha börjat redan 1997 men först nu kommer deras debutalbum, eller först nyss släpptes det digitalt men enligt pressinfon som följde med promon ska vi få se en fysisk skiva någon gång 2012, inget mer specifikt än så. Femton år firar detta band med andra ord och de sägs färdas i samma karga ljudlandskap som ångestorkestrar likt Opeth eller Cult of Luna, och med det placerar sig trion en form av musikalisk plats där det antingen blir väldigt intressant eller fruktansvärt trist, det är sällan vi får se album som känns likgiltiga i den genren, de flesta brukar dock vara ganska tråkiga.

Man kan ju fråga sig varför detta band harvat i femton år för att få ut ett album och när de väl släpper något släpps det på en väldigt liten etikett skapat av en herre i ett band där Shiftlights gitarrist också förekommer. Det väcker frågor men när man lyssnar på det får man få svar med tanke på att det knappast är sämre än annat som släpps på diverse bolag idag. Okej, det kanske inte heller är bland det bästa jag hört men till och från tycker jag att de musikaliska landskapen målas upp på ett riktigt spännande sätt och det är svårt att undgå att imponeras av vad Shiftlight har att komma med inom den avdelningen. Samtidigt tycker jag att det lite grann saknas drivkraft och riktning i musiken och jag tror att det främst kommer sig av väldigt monoton sång som får det att kännas ganska stillastående.

Jag gillar atmosfärerna som bandet bjuder på genom de sju låtarna och om man tar bort sången får man en skön stämningsfull resa genom olika känslostadier skulle man nog kunna beskriva det som, och det är verkligen olyckligt att sången är så monoton och släpig i sitt utförande för sett till atmosfären är detta riktigt bra. Men ett album och musik är en helhet och som helhet faller detta album på sången som blir en svag länk i helheten, annars tycker jag faktiskt att de har mycket som talar för sig detta band Distance kanske är lite försiktig och återhållen vilket gör att den tappar lite av det där lilla extra som gör ett bra album bättre men ändå ett klart spännande album och kanske ett band att hålla ögon på framöver för detta ger definitivt mersmak.

Sammanfattningsvis kan vi beskriva veteranerna Shiftlights debutalbum som ett spännande debutalbum med element som definitivt lovar gott inför framtiden. De lyckas kanske inte fullt ut att realisera sin potential i och med Distance men vi kan väl säga att de kommer hyfsat nära. Om du avgudar de tidigare nämnda banden och de liknande banden i infon ovan denna text bör du nog kolla upp detta album om du däremot mest är nyfiken på att bredda din musikaliska palett kanske något av de liknande bandens alster är att föredra.

Label: Kamarillo
Tre liknande band: Isis/Opeth/Tool