Crow, logo, textures & design elements by Daniel Eek @ Eneina Creative
Photography by 11 Frames

Released 2012-06-06
Reviewed 2012-09-19

theoutshine.com
dead tree music

Beroende, det är vad Outshine kallar sitt senaste album som skall vara det tredje i raden av album de har släppt. Ett album som ser spännande ut, kanske som att det bär på ett inre mörker där kråkorna är på väg att picka i sig dina inre organ. Bandet som numer är en trio men som var en kvartett när de spelade in detta album har gjort sig av med sångaren Erlend Jegstad, så det är ett lätt förändrat band idag kontra det jag recenserar på detta album som släpptes i början av sommaren.

Hård rockmusik med lite mörka stämningar, väldigt melodiöst är det samtidigt, ibland ångestladdat och ger en ganska fin representation av vad jag antar är albumets tema. Om ni önskar en musikalisk liknelse, tänk Billy Idol lite grann på steroider eller något åt det hållet. Produktionen är glasklar och högklassig och känslan att bandet håller en hög musikalisk kompetens är onekligen där, sånginsatsen är väldigt slående också så det känns lite synd att tänka nu att sångaren inte längre är kvar i bandet men å andra sidan kan man ju aldrig veta, de kan trots allt hitta en bättre sångare. Albumet känns hela tiden distinkt och dessutom är det hyfsat varierat över de tio spåren och 36 minuterna albumet fortgår. Känslan är att det handlar om en kvalitetsprodukt.

Jag tycker att Addiction är ett riktigt bra album, skönt själsligt mörker och ångest är vad de har att erbjuda. Det är dessutom kort och koncist utan några krusiduller utan det fungerar från inledning till slut, grymt bra sång och flera väldigt trevliga låtar är vad vi får på detta album. Addiction visar definitivt Outshine från sin bästa sida, jag har personligen inte hört dem tidigare så som första intryck fungerar definitivt detta album riktigt bra.

Bäst tycker jag om spåren Fallen, titelspåret och avslutande You Do Bad Things to Feel Alive men inget av spåren är direkt svagt och jag skulle vilja säga att du måste leta väldigt länge och väldigt noggrant för att hitta något direkt negativt med detta album och så länge och så noggrant känner inte jag för att leta utan jag väljer hellre att bara avnjuta detta album ett par gånger till innan jag går vidare till nästa i min massiva hög av album att recensera.

Med en kort och koncis recension speglar jag detta korta och koncisa album som definitivt är värt att titta närmare på oavsett vilken musikalisk preferens du har.

Label: Dead Tree Music/Rambo Music
Tre liknande band: Alice in Chains/Billy Idol/Tool