Henrik Blomqvist Vocals (track 4)

Produced by Jeremy Parker

Released 2012-06-12
Reviewed 2012-09-27

livarkahil.com
soundcloud

Guds vrede är vad franska Livarkahil har ådragit sig och nu försöker sprida till alla, alldeles gratis. Skivomslaget vittnar om ondska, precis som bandets historia kanske och nu kommer de med fem spår som de alltså erbjuder alla att få gratis. Brutal dödsmetall säger pressinformation och det är väl vad det handlar om, åtminstone om man ska tro informationen på nätet och även kan utläsa av medlemmarnas lätt fjolliga aliasnamn. Deras Signs of Decay som kom förre året imponerade inte direkt på mig, ett ganska dåligt album om jag ska vara ärlig framförallt för den typiskt tråkiga standardiserade brutala dödsmetall som bandet bjöd på med det albumet.

Brutal dödsmetall, aggressivt vrålande med skränande gitarrer och hamrande trummor på klassiskt dödsmetallvis. Man kan knappast beskriva bandet som nyskapande eller ens unika inom genren, men de känns lite mer brutala och arga på denna EP än de var på det föregående albumet. EP och EP egentligen, den är trots allt över trettio minuter lång vilket borde göra det till ett album. Flera av låtarna är långa med över sex minuters speltid, inte särskilt mycket till variation eller dynamik i detta album utan ett ganska monotont musikaliskt verk.

Det är bättre än det senaste jag hörde med detta band, därmed inte sagt att det är särskilt bra. Jag tycker dock att de lyckas bättre med att få ut sin brutalitet här än de gjorde på föregångaren, det är hårt, tungt och aggressivt. Samtidigt är det ganska monotont, segt och ointressant vilket gör detta till en EP/album som inte direkt känns värd att lägga alltför mycket tid på, men i detta fall behöver ni förstås inte ta mitt ord för den saken då du själv gratis kan ladda hem detta album på fullt laglig väg.

Wrath of God är knappast något som verkligen känns som guds vrede, kanske som en arg fransk snubbe eller något sådant. Bättre än föregångaren och mer värt pengarna än samma föregångare förstås, därmed inte sagt att det är en speciellt lyckad EP ändå.