Drums - Chris Silver

Produced by Lavett and recorded at Studiomega in Varberg, Sweden

Released 2012-12-09
Reviewed 2012-12-13

lavett.net
roastinghouse

Underlag för ett eldrör på en kanon eller kulspruta, så definierar SAOL detta bands namn. Det låter inte som det mest spännande namnet om jag ska vara ärlig, men omslaget är ganska spännande. Det är lite grann som att en jättehand kommer ut genom en Stargate och ska sedan anfalla Jorden, jag undrar vad General Hammond hade sagt om den saken. Det verkar onekligen som att Lavett ska bjuda på något dramatiskt på detta album som råkar vara deras debutalbum, Find Your Purpose kallar de albumet och kanske är det en indikation på vad de gör.

Musikaliskt är det en lite schizofren upplevelse där de blandar power metal melodier och riff med lite metalcoreinslag och sådant vilket betyder att det sjungs klarsång som ”kompletteras” med vrål. Ljudbilden är ren och polerad mest hela tiden trots att det förekommer monstrositeter i sången här och där. Huvudsångare Heiman känd från band som Lost Horizon har en extremt bra röst för att sjunga metal och jag funderar på varför de behöver bredda den saken med vrål och jag kan inte riktigt se någon bra anledning egentligen, mest bara konstiga sådan. Annars låter det mest som modern metal och har väl egentligen ingenting som står ut överdrivet mycket utan känns ganska alldaglig trots en väldigt kompetent sångare.

Det är ett bra album, det får jag ändå tillstå trots att det kanske ibland känns lite märkligt uttänkt. Framförallt är de vrålade sakerna märkliga och jag tycker ofta att de känns ganska onödiga och sänker mitt intryck en aning, en fråga som uppstår gällande den saken är ju varför de valt att använda sådant när de har en så kompetent sångare redan. Sedan fattas det också en riktig fokuspunkt eftersom det känns som att albumet lite grann passerar obemärkt, åtminstone när man spelat färdigt finns inte något direkt minne kvar av albumet, så det är egentligen bra men kanske inte direkt minnesvärt.

Kort och gott, ett album som är en stunds schysst underhållning medan man lyssnar men ingenting som dröjer sig kvar efter att musiken tystnat. Kanske är det så att de inte riktigt funnit sin anledning ännu, jag tror (åtminstone hoppas) att de kommer närmare nästa gång de försöker.

Label: Roastinghouse/Germusica
Tre liknande band: Lost Horizon/Crystal Eyes/Dead by April