Theo Krauss - bass
Andi Biedermann - drums

Released 2012-09-14
Reviewed 2012-12-13

kyler-metal.com
7hard

Tyska Kyler verkar vara ett band som kräver att du är tysk för att du ska märka dem eftersom allt jag verkar kunna hitta om dem är skrivet på tyska. Det är deras debutalbum som fått namnet Swagger vi har tittat på och det faller väl inom metalcoreramen skulle jag väl gissa även om bandet kallar sig redneck dark metal eller något i den stilen. Det låter faktiskt inte alltför spännande om jag ska vara helt ärlig men man kan förstås aldrig bedöma utifrån en sådan åsikt. Skivomslaget är hyfsat snyggt i alla fall så det finns en del positiv känsla att ta redan innan man lyssnar på albumet, för skivköparen vill säga.

Det är väl lite grann i samma stil som Unhale som jag recenserade för någon dag sedan, lite metalcore men Kyler har blandat in lite mer inslag av så kallad Groove metal vilket gör det mer svängigt men sången är som vanligt ganska vrålad och mången stilistik på detta album är typisk metalcore, dock med ett sväng som inte normalt brukar finnas i genren. Produktionsmässigt är det väl ganska ordinärt, välgjort och välpolerat men ingenting spektakulärt kan man nog beskriva det som. Det är ett ganska tidstypiskt album egentligen, lite av ett dokument över vilken riktning metal ofta tar i dagsläget, sången är sådär och låtarna känns som att de oftast har ett bra driv men det är inte så ofta det verkligen tänder till egentligen.

Ett band som har större potential än de visar upp på detta album skulle jag vilja säga, för detta album tycker jag inte riktigt når så långt som de skulle kunna nå med väldigt små förbättringar inom några bitar av sin framtoning. Först behöver de göra låtar som sätter sig hos lyssnaren och inte bara känns bra att nynna med lite frånvarande i, det behövs något av hitkaraktär helt enkelt. Sedan skulle de behöva variera sig lite mer också för albumet känns ganska stagnant när man lyssnar igenom de någon gång. Det är dock egentligen inga större fel på albumet för det är helt klart lyssningsvärt och allt det där men jag tror att det kommer att drunkna ibland allt annat som släpps hela tiden.

Swagger är helt enkelt ett ganska bra debutalbum som har några riktigt bra och snygga inslag men helheten blir inte riktigt så bra som man skulle kunna hoppas och som bandet har potential att vara. Ett bra album utan några riktigt toppar eller bottnar, så skulle man kunna beskriva Kylers debutalbum, mitt i betygsskalan!

Label: 7Hard
Tre liknande band: Unhale/All Shall Perish/Five Finger Death Punch