Jewel case CD by Mordgrimm.
Recorded in Vildé-Guingalan, France, from the 24th to the 31st of August, 2010

Released 2012-05-21
Reviewed 2012-07-13

huata-coven.blogspot.com
mordgrimm

Huata kan antingen vara en region i Peru eller så kan det betyda häxjakt på bretonska vilket skivbolaget påstår är anledningen till deras namn och omslaget kan tänkas vara i den inriktningen med en häxa redo att offras kanske. Titeln kanske vittnar om att häxjakterna kanske på väg att komma åter efter några generationers frånvaro, det kommer nog glädja lokalbefolkningen häromkring. Annars namndroppas gamla legenders namn här och där som till exempel Black Sabbath och visst kan man se drag av Black Sabbath i detta, det nedstämda släpande mörker som de erbjuder påminner mycket om sagda sabbat.

En timmes speltid på bara sex spår där tre lätt knäcker tiominutersgränsen, det segar sig fram i ganska långsamt tempo och fokus ligger på atmosfärerna och det är mer som att du transporteras genom stämningar snarare än att du lyssnar på låtar. Egentligen är spåren mer som kapitel i en sammanhängande saga snarare än att de är spår på ett musikalbum, lite grann är detta mer än saga och ett äventyr än det är ett album i sig. På något sätt blir detta album mer än ett musikalbum, du transporteras till en medeltidsvärd, kanske i Bretagne när dimman ligger tät över en värld där digerdöden härjar och där häxor bränns på bål. Det luktar unket och dött överallt och blöt mossa gör att vattnet tränger igenom de rudimentära skor du har på fötterna samtidigt som du jagas av ett uppbåd som anser dig som häxa eller medhjälpare till en häxa, dessa har ordentliga stövlar och bryr sig inte om den blöda miljön på samma sätt som den påverkar dig. Det är spännande, nästan olustigt genom det äventyr du får serverat genom Huatas första album, men det förutsätter förstås att du har förmågan att ta det till dig.

Riktigt bra, ett äventyr genom en tid och genom en plats av mörker och dystopiska stämningar gjort på ett alldeles lysande sätt. Jag skrev om ett överraskande band som gör allt jobb med denna webbsida värt besväret och detta är ytterligare ett av dessa band, ett band man inte har några förväntningar alls på men som sedan överträffar förväntningarna vilket är en intressant bedrift bara det, och även om du inte gillar den här typen av musik så bör du faktiskt ta dig en närmare titt på detta album och detta band för det är definitivt ett väldigt intressant band.

Briljant, spännande, dramatiskt och fantasieggande musik från dessa fransmän. Atavist of Mann är definitivt ett album väl värt att studera lite närmare och om du har livlig fantasi så lovar jag att du kommer att få dig ett riktigt spännande äventyr.

Label: Mordgrimm/Infektion PR
Tre liknande band: Black Sabbath/Cathedral/Electric Wizard