Recorded and mixed by Nick Savio at Remaster Studio in Vicenza, Italy
Mastered by Erik Broheden at Masters of Audio, Sweden

Released 2012-09-25
Reviewed 2012-08-29

hollowhaze.com
bakerteam records

När det gäller Hollow Haze och deras fjärde album finns det en hel del att ta fasta på, en av dessa saker är förstås bandet Cover av Black Sabbaths Headless Cross. Titelspåret på den enda skiva av Black Sabbath som finns i min skivsamling, den kanske bästa av deras album dessutom och ett där Tony Martin står för sånginsatsen. Bortsett från det spåret finns det ytterligare elva och som helhet bjuder Hollow Haze på närmare en timme musik. Annars finns det inte alltför mycket information om kvintetten och deras fjärde album att finna, deras hemsida och promoinfon bjuder på precis lika knapphändig information. Gift i svart heter albumet i alla fall och dess omslag är inte direkt det mest intressanta jag stött på. Dock har jag tagit mig en stund nu och granskat denna giftbehållare vilket varit en betydligt angenämare erfarenhet än att bli förgiftad, så mycket kan man väl säga.

Heavy/power metal är det, ganska tung sådan tycker jag nog att man kan säga. Dock är det väldigt fokuserat på melodier och med väldigt melodiös framtoning med viss inblandning av symfoniska undertoner kan man nog kalla det för ganska melodiös metal. Det är ingenting som känns speciellt unikt och du kan dra paralleller till ett flertal framträdande band i power metal- eller heavy metalgenren. Hyggligt varierat och välproducerat album är det, sångaren är dessutom en väldigt kompetent sådant med mycket kraft och förmågan att hålla liv i låtarna. Tung melodiös metall med lite inslag av orkestration med fokus på medryckande melodier och refränger, så tycker jag nog att vi kan beskriva Hollow Haze.

Det är bra, låtarna rycker med och engagerar hyfsat mycket, sångaren tycker jag är riktigt bra och bär låtarna på ett väldigt fint sätt. Men det är ändå något som saknas, det där lilla extra, det som lyfter något till en högre nivå och som gör att det skiljs från mängden. De har en given hit i Headless Cross, men sedan då? Jag vet faktiskt inte, ingenting kommer direkt i åtanke när jag jag försöker erinra mig något utmärkande spår. Alla spår är av hög klass men inget utmärker sig i vare sig positiv eller negativ riktning. Det är ett genomgående fint album men bara Headless Cross sätter sig i medvetandet och gör att man vill spela albumet, bara det som gör att man vill välja Poison in Black utöver något annat album.

Det finns alltså ett spår som lockar till att vilja spela detta album men för att jag skulle vara villig att bjuda på ett högre betyg hade jag nog velat se åtminstone ett till sådant spår för att jag skulle vara riktigt nöjd. Sedan kunde även speltiden ha varit kortare, det är inte riktigt den musiktyp jag tycker håller för en timmes speltid även om musiken är bra. Det kan faktiskt till och med ha varit en anledning till att jag inte riktigt lärt känna något favoritspår, albumet blir för långt och det blir för mycket av allting.

Nu kanske det låter lite negativt här men Hollow Haze gör ändå ett bra jobb med Poison in Black som är ett väldigt bra album även om det kanske inte riktigt når de där allra högsta höjderna. Stort plus dock till bandet för att de återupplivar en riktigt grym låt och dessutom gör det på ett riktigt bra sätt. Kolla upp Hollow Haze och deras Posion in Black om du gillar tungmetall med lite stil.

Label: Bakerteam Records
Tre liknande band: Black Sabbath/Sound Storm/Holy Knights